مدیریت صحیح سفر با کودکان

چگونه با کودکان به سفر برویم ؟

بعد از بچه دار شدن مسلما دیگر باید قید ان روزهای دو نفرتان را بزنید . ان روزهایی که بدون برنامه ریزی سفر می رفتید و هر جا می خوابیدید و هر چیزی را می‌خوردید.با آمدن عضو جدید به خانواده تان تقریبا همه چیز تغییر خواهد کرد اما شرایط انگونه هم نیست که بخاطر فرزندتان بخواهید قید سفر رفتن را بزنید و خانه نشین شوید!


با وجود کودکان هم می توان سفری لذت بخشی را تجربه کرد اما باید توجه داشته باشید که سفر رفتن با کودک نیازمند یکسری نکات کلیدی است .ما برای انکه سفری بی دردسر را با کودکانتان تجربه کنید به این نکات را به شما خواهیم گفت .

انعطاف پذیر باشید
سفر با کودکان می تواند تجربه هیجان انگیزی باشد – البته اگر به این مساله اعتقاد داشته باشید. اگر کودک مجبور باشد ساعت های طولانی در یک جا بی حرکت بنشیند و بازی یا فعالیتی انجام ندهد، حتما حوصله اش سر خواهد رفت. بنابراین، سعی کنید در برنامه ریزی سفر حتما حضور کودک را نیز لحاظ کنید. به طور مثال، در طول روز حتما چند ساعتی را به بازی و سرگرمی کودک اختصاص دهید. 

مکان هایی را انتخاب کنید که برای همه اعضای خانواده جذابیت داشته باشد 
هنگامی که کودک خود را نیز با خود به سفر می برید، باید در انتخاب مقصد خواسته ها و نیازهای او را نیز در نظر بگیرید. مثلا، شمال و لب دریا برای کودکان هم زیباست. از سفر کردن به مکان هایی که بسیار شلوغ هستند و گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند، پرهیز کنید. حتی شهرهای شمالی کشور نیز مکان هایی دارند که مملو از جمعیت است. این مکان ها برای مسافرت با کودک چندان مناسب نیست. 

اگر قرار است هتل رزرو کنید، هتل هایی را انتخاب کنید که هزینه اقامت کودک رایگان است یا مثلا هزینه صبحانه روی هزینه اتاق است. 

بارتان را سبک کنید
موقع بستن بار سفر دقت کنید که چیزی را از قلم نیاندازید به خصوص از وسایل مخصوص فرزندتان اما در عین حال تلاش کنید که بارتان را زیاد سنگین نکنید و چیزهای غیرضروری را حذف کنید. بهتر است چند روز قبل از سفر، فهرستی از وسایل مورد نیاز تهیه کنید و تا روز سفر آن را بررسی کنید. ممکن است چیزی از فهرست حذف کنید یا حتی وسیله‌ای به آن بیافزایید.

به امنیت کودک فکر کنید 
هنگام جمع کردن وسایل کودک حتما جعبه کمک های اولیه کودکان را نیز بردارید. یا هنگام سفر با خودروی شخصی، از سالم و امن بودن صندلی کودک مطمئن شوید. روی پنجره ای که صندلی کودک در کنار آن قرار دارد، پرده محافظ نور آفتاب نصب کنید تا نور خورشید کودک را اذیت نکند. 
تا حد امکان در طول سفر لباس های روشن برای کودک برندارید زیرا خیلی سریع کثیف می شوند و هر نوع لکه ای رابه راحتی نشان می دهند. 

یک کارت مشخصات و نشانی خود را داخل کیف کودک قرار دهید. عکسی از او را نیز در کیف خود داشته باشید. 

اگر با قطار سفر می‌کنید‍
قطار در مقایسه با اتومبیل وسیله راحت‌تری است. اگر کودک شما کمتر از ۳ ماه دارد، حتما در روز سفر کنید اما اگر بزرگ‌تر است شب را برای سفر انتخاب کنید. کابینی که انتخاب می‌کنید بهتر است در بخش غیرسیگاری‌ها و کاملا خانوادگی و حتی دربست باشد. فرزندتان را روی صندلی طرف راهرو بنشانید و از نشاندن او کنار پنجره خودداری کنید. اگر هوا سرد است، خوب او را بپوشانید و از لباس‌هایی استفاده کنید که زیپ یا دکمه ‌دارند و راحت قابل باز و بسته‌شدن هستند. جوراب و کفش هم حتما پای او کنید اما اگر هوا گرم است، می‌توانید برایش از لباس راحتی استفاده کنید.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید
از یک ماهگی به جز در شرایط خاص که پزشک صلاح بداند، فرزند شما می‌تواند سوار هواپیما شود. حتما سریع جا رزرو کنید تا صندلی‌های جلوی هواپیما نصیب‌تان شود. جلوی هواپیما فضای بیشتری دارد و شما راحت‌تر هستید. ترجیحا می‌توانید ساعت‌های شب را انتخاب کنید تا فرزندتان راحت بخوابد. هر چند وقت یکبار به فرزندتان شیر یا آب بدهید تا به دلیل خشکی هوای داخل کابین آب بدنش کم نشود. از قطره استریل چشمی هم استفاده کنید تا دچار خشکی و سوزش چشم نشود. فراموش نکنید در ارتفاعات، فرزندتان دچار گرفتگی گوش می‌شود که دردناک است. برای از بین بردن این حالت به او مقداری شیر یا آب بدهید. اگر فرزندتان کمتر از ۲ سال دارد، او را در بغل نگه دارید و کمربند ایمنی مخصوص را ببندید.

چند نکته ایمنی دیگر:
-یک هفته قبل از سفر، وضعیت سلامتی کودک را نزد پزشک‌اش بررسی کنید. اگر امکان داشته باشد، بهتر است که طی این هفته برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار، کودکتان را به محیط‌های شلوغ نبرید.

-وقت بستن اسباب‌ها، فراموش نکنید چند قلم داروی ساده برای مقابله با درد و دل‌پیچه و این‌جور چیزها را در کیف دستی‌تان بگذارید.

-شب قبل از پرواز، یک خواب راحت می‌تواند جلوی بداخلاقی بچه‌ها را در روز اول سفر بگیرد.

-هیچ وقت بچه را روی صندلی کنار راهرو نگذارید. با وجود مسافران چمدان به دست و چرخ غذا، امکان صدمه دیدن‌اش وجود دارد.

-اگر امکان خرید بلیط یک صندلی اضافه برای کودک زیر دو سال‌تان را دارید، این کار را انجام دهید. بعضی مدل‌های صندلی ماشین بچه را می‌شود داخل هواپیما برد و با گذاشتن کودک روی این صندلی، هم می‌شود محیط آشنایی برای او درست کرد و هم خودتان راحت‌تر خواهید بود.

اگر با اتومبیل سفر می‌کنید
بهتر است روز و ساعتی را برای سفر انتخاب کنید که خیابان‌ها ترافیک نباشد. اگر در تابستان می‌خواهید به سفر بروید ۴ صبح بهترین زمان برای حرکت است. اگر ظهر حرکت کنید گرما ناراحت‌کننده می‌شود. تهویه اتومبیل را همیشه روی درجه کم تنظیم کنید تا هوای داخل اتاق خشک نشود. از آنجا که بدن نوزادان نمی‌تواند دما را تنظیم کند، در دمای خیلی شدید مخصوصا در تابستان دچار کم‌آبی می‌شوند. هر نیم ساعت به آن‌ها شیر بدهید و لباس سبک و خشکی به تن‌شان کنید. اگر هوا خیلی گرم بود، می‌توانید درجه کولر ماشین را تنظیم کنید اما اگر کولر ندارید، می‌توانید دستمالی را نم‌دار کرده و به صورت و دست و پای او بمالید ولی در صورت خنک بودن هوا به اندازه کافی لباس به او بپوشانید و مخصوصا شب هنگام پتو را فراموش نکنید. جوراب‌ها را هم از پای فرزندتان درنیاورید چون پا‌ها خیلی سریع سرد می‌شوند و باعث می‌شوند کودک‌تان سرما بخورد.

نکته بسیار مهم دیگر این‌که اگر هوا آفتابی و گرم است هرگز کودک‌تان را تنها در اتومبیل با شیشه‌های بسته‌‌ رها نکنید و اگر فرزندتان دچار خواب‌آلودگی، تب، اسهال و استفراغ شد حتما به اورژانس مراجعه کنید.

-قبل از حرکت، اجازه دهید فرزندان اسباب‌بازی‌ها یا بازی‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و همراه بیاورند. اسباب‌بازی‌های انتخاب شده باید کوچک و جمع‌وجور بوده و از اجزا و تکه‌های متعدد و ریز تشکیل نشده باشند چرا که احتمال افتادن و گم‌ شدن آنها وجود دارد.

-اسباب‌بازی‌ها را کنار یکدیگر و داخل یک ساک گذاشته و مسئولیت نگهداری از آن را به کودک بسپارید. تخته صاف و کوچکی همراه داشته باشید تا کودک بتواند روی سطحی سفت، بازی، نقاشی یا رنگ‌آمیزی کند. در ضمن کاغذ، مداد و ماژیک را نیز فراموش نکنید. به اندازه کافی از هر کدام به همراه بیاورید. می‌توانید به کمک یک بازی ویدئویی کوچک که قابل حمل باشد، ساعت‌ها کودکانی را که کمی بزرگتر هستند سرگرم کنید و خوشبختانه می‌توان صدای آن را کم کرد.

رفتن به دستشویی میان راهی
توقفگاه‌های عمومی میان راه خصوصا پارک‌ها و بوستان‌ها و مناطق جنگلی را مدنظر داشته باشید. اکثر این پارک‌ها گذشته از توالت‌، مجهز به زمین‌های بازی هستند. به هنگام توقف در این مکان‌ها، می‌توانید از فرصت استفاده کرده و کمی کرختی و کوفتگی ناشی از سفر را به در کنید و کودکان نیز فرصت خواهند یافت تا انرژی سرشار خود را تخلیه کنند.
زمانی‌که مجددا به حرکت خود ادامه می‌دهید، در صورت امکان جای خود را در داخل اتومبیل عوض کنید. اگرچه عوض کردن جا، سفر را خوشایندتر و راحت‌تر می‌کند، اما هرگز نباید نکات ایمنی سفر را نادیده گرفت.

خردسالان باید همیشه روی صندلی‌های مخصوصی بنشینند که بنا به قدوقواره آنان تنظیم می‌شود و کودکان کمتر از 12 سال همیشه باید روی صندلی عقب اتومبیل بنشینند، خصوصا اگر اتومبیل مجهز به کیسه‌های هوا باشد.

سفرهای خانوادگی نباید یک تجربه دلهره‌آور باشد. این‌گونه سفرها نباید به شکلی باشد که سفر بعدی خود را به بعد از بزرگ شدن بچه‌ها موکول کنید. سفر کردن با کودکان به برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری نیاز دارد اما زمانی که تأثیر مثبت تمامی تلاش‌های خود را ببینید، شاد و خوشحال خواهید بود و تلاش بیشتری برای سفر کردن با کودکان خود خواهید کرد.