یادبود شهدای شهرستان مهدیشهر


 

 عملیات طریق القدس در ساعت 30 دقیقه بامدار روز 8 آذر 1360 با رمز « یا حسین علیه السلام » در غرب سوسنگرد و منطقه عمومی بستان آغاز شد . عملیات طریق القدس طی 14 روز با موفقیت کامل به پایان رسید و علاوه بر بستان تا نقطه مرزی چزابه از وجود دشمن بعثی پاک شد .

هرگز از یادم نمی رود عملیات شروع شده بود و در گرگ و میش هوا باران گرفت. تمام بچه‌ها خیس شده بودند. بعد از باران، ‌باد وزیدن گرفت لذا شب خیلی سردی شده بود. در یک ستون پشت سر هم بودیم. شهید داودی از من ساعت را پرسید و تا من گفتم ساعت 12 است متوجه شدم دشمن از روبه‌رو متوجه ما شده و شروع به تیراندازی کرد. بر اثر تیراندازی دشمن کل گردان به صورت سینه‌خیز درآمد. آتش دشمن خیلی سنگین بود و ما هم کم‌تجربه بودیم و دلهره و اضطراب عجیبی پیدا کرده بودیم. انگار تمام خشاب‌شان رسام بود. رسام نوعی فشنگ است که از خودش نور ساطع می‌کند و رعب و وحشت عجیبی به وجود می‌آورد. تیراندازی به حدی بود که انگار تمام بیابان را یک پتوی قرمز کشیده بودند. حتی ما صدای خرد شدن علف‌هایی که بلند شده بودند را می‌شنیدیم.

حدود یک ربع زمین‌گیر بودیم و دشمن به تیراندازی مداوم خود ادامه می‌داد. به صورت سینه‌خیز جابه‌جا می‌شدیم و تعدادی از بچه‌ها همان‌جا به شهادت رسیدند. شهید کردی‌نسب همانجا شهید شد. پدرم کمک تیربارچی شهید کردی نسب بود ؛ پدرم تیربار را برداشت و مشغول تیراندازی شد.

ناگهان فریاد «یا حسین، یا حسین» بچه‌ها بلند شد و اولین حرکتی که لشکر ایران به سمت دشمن انجام داد صدای «یا حسین» بود. اگر از تک تک بچه‌های عملیات «طریق‌القدس» بپرسید همه روی آن صحه می‌گذارند. با «حسین» گفتن بچه‌ها تیربار دشمن قفل کرد و ما به سوی دشمن حرکت کردیم. صدای «یا حسین» و «الله‌اکبر» به قدری بلند بود که ناخودآگاه همه از روی زمین بلند شدیم... به سمت خاکریز دشمن حرکت کردیم ...

( به نقل از مهدی صفائیان )