با سلام
از دو راه جنابت حاصل می شود:
۱) نزدیکی و آمیزش جنسی و دخول، اگرچه منی بیرون نیاید.
۲) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار. [۱]
طبق نظر اکثر فقها رطوبتی که از زنها خارج می شود، اگر همراه با شهوت (در حد ارگاسم و اوج لذت جنسی) باشد درحکم منی است و باید غسل جنابت کند. [۲]
بنا بر این واجب است بعد از هر مقاربت و نزدیکی زن و مرد غسل جنابت انجام دهند چه از آنها منی خارج شود یا نشود.

لازم به ذکر است که غسل جنابت به خودی خود واجب نیست اما برای انجام کارهایی که شرط آنها داشتن طهارت است، مانند: نماز ،داخل شدن مسجد، دست زدن به خط قرآن و...غسل جنابت واجب می شود [۳] .
غسل به دو صورت انجام می گیرد ۱. ارتماسی ۲. ترتیبی
در غسل ارتماسی انسان بعد از پاک کردن بدن خود از نجاست نیت می کند(غسل جنابت می کنم قربتا الی الله ) . بعد به یک باره تمام بدن خود را به زیر آب فرو می برد. مانند پریدن در استخر.
برای انجام غسل ترتیبی انسان ابتدا نیت کرده ، بعد سر و گردن را می شوید . بعد از آن سمت راست بدن خود را می شود(دست راست وپای راست و نیم تنه سمت راست). پس از آن سمت چپ بدن را می شوید.[۴]
در صورتی که موقع شستن سر و گردن آب روی اعضای دیگر بریزد، اشکال ندارد. همچنین موقع شستن سمت راست . هنگام غسل لازم نیست که بدن خشک باشد. بلکه با بدن خیس هم می شود غسل کرد.
در هر غسلی نیت لازم است . انسان همین که در ذهن خود بداند که برای غسل جنابت و یا ... سر و گردن و همچنین بقیه اعضا را می شوید ، کافی است . لازم نیست نیت را بر زبان جاری کند.
طریقه انجام همه غسل ها به همین دو صورت است و تنها در نیت متفاوت هستند.

پی نوشت ها :
[۱] توضیح المسائل مراجع، م۳۴۵؛ وحید، توضیح المسائل، م ۳۵۱؛ وحید، توضیح المسائل، م ۳۵۱؛ نوری، توضیح المسائل، م ۳۴۶ و خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، احکام غسل جنابت.

[۲] توضیح المسائل مراجع، ج۱، ص ۲۰۸، مسئله ی ۳۴۶.

[۳] توضیح المسائل (محشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص: ۲۱۴، مسأله ۳۵۷.

۴] استفتائات ، آیه الله خامنه ای ، س ۱۹۲ .