من به سر وصدا خیلی حساسم وقتی صدای مداوم چیزی میاد خیلی اعصابم خورد میشه این یه چیز طبیعیه ؟شما هم اینطوریید؟ چی کار کنم توجهم به صداها معطوف نشه؟
 

پاسخ
با سلام و سپاس از همراهی شما با انجمن گفتگوی دینی

روان‌شناسی آستانه تحمل انسان آستانه تحمل به حوزه روان شناسی رفتار بازمی‌گردد و در روان شناسی اجتماعی خودش را نشان می‌دهد. بر اساس آیه 84 سوره اسراء (1)رفتار هر انسانی بازتابی از شاکله شخصیتی اوست. بنابراین باید دید شاکله شخصیتی هر فردی از چه مبانی، بینش‌ها و نگرش‌ها شکل گرفته است؛ زیرا بازتاب آن در رفتارهای فردی و اجتماعی آن ظهور و بروز می‌کند. کسی که از آستانه تحمل بالا و پایین یا میانه‌ای برخوردار است نشان می‌دهد که از نظر بینشی و نگرشی، به هستی و خودش چگونه می‌نگرد و چه انتظاراتی از دیگران دارد.

در بیان تفاوت های فردی در بروز واکنش به سرو صدا، این گونه فرض می شود گه سر و صدا برای برخی از افراد ناخوشایندتر و آزارنده تر از دیگران است. عملکرد افراد دارای تیپ شخصیتی مضطرب بیش از عملکرد آنهایی که تیپ شخصیتی غیر مضطرب دارند، تحت تأثیر سر و صدا قرار می گیرد. اگر بخواهیم در قالب یادگیری و شرطی سازی آن را تبیین کنیم، باید بگوییم که انجام تکلیف به دلیل مجاورت و یا ارتباط با صدای آزارنده، ناخوشایند می شود و عملکرد فرد را کاهش می دهد.(لیونبرگ و نیلی، 2007، به نقل از عریضی و همکاران)(2)

اما در مورد حساسیت شما جای نگرانی نیست و می توانید با انجام چند تمرین این آستانه را افزایش دهید و تحمل خود را نسبت به سر و صدای محیطی بالا ببرید.

1.
در ابتدا بکوشید از کنار مسائل و موضوعات ریز و درشت زندگی به راحتى عبور کنید و به سر و صداهای محیطی معنایى فراتر از آن چه که هست ندهید. توجه بیش از حد به سر و صداهای محیطی فقط خودتان را آزرده و رنجور می‌سازد؛ بنابراین در گام اول باید سعی کنید تا می توانید این اضطراب را تحمل کنید.

2.
از روش تدریج استفاده کنید. مثلا زمانی که یک صدای محیطی شما را آزار می دهد سعی کنید ابتدا چند ثانیه تحمل کنید و در دفعات بعدی این مقدار را به دقیقه نیز برسانید و با این روش کم کم آستانه را بالا ببرید.

3.
برای موفقیت بیشتر در بالا بردن قدرت تحمل تان و افزایش آستانه تحمل تان توصیه می شود از تکنیک مکث سه ثانیه استفاده کنید؛ مثلاً تشنه اید و لیوان آبی هم در دست دارید، قبل از آنکه آب را بنوشید سه ثانیه مکث کنید. یا کسی از شما سؤالی می پرسد، سریعاً جواب ندهید، سه ثانیه مکث کرده، سپس جواب دهید. خیلی خیلی گرسنه اید، قبل از به دهان گذاشتن هر لقمه غذا، سه ثانیه مکث کنید. یا در ماشین نشسته اید و خیلی هم عجله دارید، قبل از روشن کردن ماشین، بر روی صندلی ماشین به آرامی، سه ثانیه مکث کنید بعد ماشینتان را روشن کنید. این مکث های سه ثانیه باعث افزایش قدرت و صبر شما شده و در نتیجه باعث ماندگاری و افزون شدن انرژی مثبت شما می شود. در این کار ممارست بخرج دهید تا اینکه ملکه ذهن شما شده و در حافظه تان ثبت گردد.پس سعی کنید زمانی که از صدایی به هم ریختید قبل از اینکه اقدام به هر کاری کنید سه ثانیه صبر نمایید.

4.
یکی از تکنیک های معروف استفاده از ریلکسیشن است که راحترین آنها روش ریلکسیشن خوزه سیلوا است، بدین ترتیب که در جای خلوتی روی صندلی راحتی بنشینید تمام چیزهایی که به بدن شما فشار وارد می آورد مثل ساعت گردنبند کمربند و... از خود جدا سازید تنفس شکمی عمیق بکشید و بعد از شمارش تا 8، آنرا به آرامی از بینی خارج سازید بعد از اینکه سه بار اینکار را کردید چشمانتان آرام را ببندید و آنگاه از 25 به آرامی شروع به شمارش معکوس نمایید و به تنفس عمیق دیافراگمی ادامه دهید آنگاه بعد از رسیدن به صفر( که حدود بیست دقیقه طوال می کشد، نفس عمیقی بکشید و چشمانتان را به آرامی باز کنید دو هفته اول روز دو الی سه بار اینکار را بکنید بعد از عدد 50 شروع کنید بعد 75 بعد عدد 100 در حین انجام تمریت تمرکز خود را از روی عدد برندارید و همواره روی آنها زوم نمایید. بعد از مدتی احساس خواهید نمود اضطراب از وجود شما رخت بربسته است البته اگر این تمارین را زیر نظر یک رواندرمانگر انجام دهید بهتر است، در اثناء این عملیات باید آنچه را که باعث اضطراب شما می شود را بطور محسوسی بذهن آورید تا تدریجا ذهن شما نسبت به موضوع مصونیت پیدا کند و دیگر از آن پریشان نگردد.(مثلا صدای محیطی آزار دهنده ای با خود تمرین کنید).

در پایان ذکر این نکته مهم است که مقصود از آستانه یعنی رعایت محدوده ی طبیعی و متعادل زیرا در هر صورت برخی اوقات صداهایی برای انسان آزار دهنده هستند که باید آنها را به حد تعادل رسانید و این کاملا طبیعی است؛ ولی واکنش به هر صدای محیطی و ادامه دار یعنی اینکه صبر ما کم شده و دچار ضعف روانی شده ایم.


پی نوشت:
1
.قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدی‏ سَبیلاً
بگو: هر کس بر پایه خلق و خوی و عادت های اکتسابی خود عمل می کند ، پس پروردگارتان به کسی که راه یافته تر است ، داناتر است.
2. عریضی و همکاران، رابطۀ ادراک سروصدا با سرزندگی، مجله تازه های علوم شناختی، سال 9، شمارۀ 4، 1386، ص66.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=22046&p=986763&viewfull=1#post98676