مجموعه : مذهبی
آیا بدون اجازه همسر می توان زنی را صیغه نمود؟

آیا بدون اجازه همسر می توان زنی را صیغه نمود؟ 

درمورد ازدواج موقت و احکام شرعی زن و مرد امروز برایتان نکات بسیار خواندنی و قابل توجهی را در ادامه آماده نموده ایم. رهبر معظم انقلاب به چند استفتاء دربارۀ; “اذن همسر برای ازدواج دوباره شوهر”, “محرمیت مادر همسر دوم نسبت به فرزندان”, “فرمان ماهی های مرده که با ماهیان صید شده مخلوط گردیده هست” و… جواب گفتند.

 

* اذن همسر برای ازدواج دوباره شوهر

سئوال; در سند ازدواج, شوهر تعهد میکند بدون اذن همسر ازدواج نکند. آیا مبادرت به ازدواج بدون اذن همسر شرعا حرام هست؟ آیا ازدواج موقت بدون اذن جایز هست؟

 

جواب; اگر ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری آن را شرط کرده باشند, باید به شرط عمل کند و بدون اذن همسر, ازدواج دائم یا موقت جایز نیست.

 

* محرمیت مادر همسر دوم نسبت به فرزندان

سئوال; پدر من پس از مرگ مادرم با خانمی ازدواج کرده هست. من به این بانو محرم هستم, ولی آیا مادر این بانو نیز به من محرم میشود یا خیر؟

 

جواب; در فرض سؤال مادر این بانو محرم شما نیست.

 

* وجوب عمل به عهد

سئوال; بنده عهد کردم که اگر گناهی را انجام دهم یک سال تمام روزه بگیرم با این بیان که بر زبانم جاری شده “خدایا عهد میکنم اگر یک‌بار دیگر این گناه را انجام دهم یک سال روزه بگیرم” اکنون متأسفانه آن گناه را انجام دادم, آیا باید یک سال تمام روزه بگیرم؟یا راه دیگری هم وجود دارد؟

 

جواب; عهد شرعی منعقد شده هست و اگر با اختیار و دقت مرتکب آن گناه شده اید, باید یک سال روزه بگیرید.

 

* فرمان ماهی های مرده که با ماهیان صید شده مخلوط گردیده هست

سئوال; در موقع صیدماهی اگر شکارچی ببیندکه چند ماهی در داخل آب گذشته از صید مرده ولی با ماهی های صید شده حلال و پاک مخلوط شده هست و قابل تفکیک نیست همین طور شمار ماهی های صید شده چندان هست, حکمش چیست؟ اگر کم باشد حکمش چیست؟

 

جواب; باید از همه ی ماهی ‌هایی که احتمال می ‌دهد همان ماهی های مرده هست, اجتناب کند.

 

* وجود شرط فاسد در معامله

سئوال; اگر در عقد اجاره یا ازدواج, شرطی مخالف شرع وضع گردد «مثلاً در عقد اجاره, مالک شرط کند که در مدت اجاره, خسارت ملک متوجه مستاجر هست و یا این که در عقد ازدواج, خانمی شرط کند که إذن و اجازه طلاق را داشته باشد», در این صورت آیا فساد شرط, فساد و بطلان اجاره یا ازدواج را در پی دارد یا خیر؟

 

جواب; فساد شرط موجب فساد اصل معامله نمی‌شود.

 

* لطمه زدن بدون اختیار در مجلس روضه

سئوال; اگر شخصی در روضه اباعبدالله «علیه السلام» از خود بی خود شده و به سر و صورت خود لطمه وارد کند و ضرر قابل توجهی به بدن خود وارد سازد, آیا اینکار اشکال دارد؟

 

جواب; اگر در موقع لطمه زدن حقیقتاً بی ‌اختیار بوده, اشکال ندارد.

 

* ضامن بودن طفل در خسارت به دیگران

جواب; بچه غیر ممیّزی تلویزیون شخصی را شکسته آیا پدر او ضامن هست و یا خود بچه؟

 

جواب; خود بچه ضامن هست.

 

* سینه ‌زنی برای شهدا

جواب; در برخی از هیئت ها, مراسم سوگواری برای مدافعان حرم یا مسائلی از این دست شکل می‌گیرد حال سؤال این هست که آیا سینه زدن برای این شهدای عالیجناب جایز هست یا فقط میتوانیم برای ائمه«ع» سینه زنی کنیم؟

 

جواب; اشکالی ندارد, یاد شهدا, یاد ائمه«علیهم السلام» و یاد خدا محسوب میشود.

 

* فرمان انگشتر در دست چپ

سئوال; دستور دست کردن انگشتر در دست چپ چیست؟

 

جواب; مانعی ‌ندارد؛ ولی بر طبق روایت انگشتر در دست راست از علائم مؤمن شمرده شده هست.

 

منبع; پایگاه آگاهی رسانی دفتر آیت الله العظمی خامنه ای