منظور از پرده کشیدن ابلیس، چیست؟ احتمالا منظور شما، معناى ظاهرى وعامیانه آن، نیست، و مراد از «پرده کشیدن ابلیس»، «غافل کردن» شخص، از توجه به امور دینى و معنوى مى باشد و اینکه آیا ابلیس چنین قدرتى را دارد؟ اگر فردى از هواهاى نفسانى پیروى کند، در واقع این همان پرده اى است که ابلیس، در جلوى چشمان وى مى کشد واو را از درک دین ومعنویت غافل مى کند. به آیه ۳۹ و ۴۰ سوره حجر، توجه کنید:

«…. لازینن لهم فى الارض ولا غوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین»

از این کریمه به دست مى آید که ابلیس، دنیا را در نظر انسانهایى جلوه میدهد و ایشان با پیروى از خواهشهاى نفسانى، به وسیله ابلیس، گمراه مى شوند، مگر بندگان خالص،

که ابلیس را از خود واعمالشان دور کرده اند.

آیه ۱۷ سوره اعراف نیز بیانگر فریبهاى شیطان است:

«ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ» آیه درباره اغواء شیطان است. که از هر سویى وارد مى شود بنظر میاید مراد از «بَیْنِ أَیْدِیهِمْ»، مال دنیاست و از «مِنْ خَلْفِهِمْ»، اولاد و از «أَیْمانِهِمْ»، وسوسه در امور دینى و افراط در آنها و عقائد مختلف و از «شَمائِلِهِمْ»، گناهان است. که اموال دنیا در پیش رو و اولاد در پشت سر و بعد از مرگ‏اند و کارهاى ایمانى در سمت راست و گناهان سمت چپى‏اند.

یعنى مردم را از جهت اموال، اولاد، افراط در کارهاى دینى و عقیده‏هاى دینى و ارتکاب گناهان فریب داده و اضلال میکنم./پرسمان