عمل ترمیم بکارت ، ترمیم بکارت
یکی از مسایلی که برای خانواده ها در اسلام اهمیت ویژه ای دارد داشتن عفت و پاکدامنی دختران است. اما برخی افراد با عمل ترمیم بکارت خود سعی در پنهان کردن موضوع دارند.

عمل ترمیم بکارت، از نگاه شرع و قانون

یکی از مسائلی که خانواده ها و زوجین به آن بیشتر باید توجه کنند احکام زناشوئی است.محافظت از پرده بکارت ارتباط وثیق به احکام شرعی دارد، شریعت بر محافظت از ناموس و فضیلت و عفت و طهارت تأکید نموده و در فقه مجازات و ضمانی بر عهده ازاله کننده آن قرار داده است. glow mask

glow mask

عمل ترمیم بکارت

 حکم شرعی ترمیم بکارت 

سوال: دختری که بکارت خود را از دست داده است، در اثر داشتن رابطه جنسی و یا ناخواسته (مانند خود ارضایی، تجاوز، بیماری و ...)

1. آیا این دختر می تواند عمل جراحی ترمیم بکارت را انجام دهد؟

2. آیا اگر خواستگار از بکارت سوال کند، دختر باید حقیقت را بگوید؟

 

3. آیا اگر خواستگار از بکارت سوال نکند، دختر هم می تواند سکوت کند یا اینکه باید خود دختر بگوید که بکارتش را ترمیم کرده است؟

کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد؟

1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.

2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.

3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها لحاظ می کنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود.) در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها (آیة الله هادوی تهرانی) در این باره می گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مۆمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

1. زنا از گناهان کبیره و از نظر فقهی عمل حرام و زنا کار مستحق دوزخ است؛ مگر آن که توبه کند.

2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا در هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.

3. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.

3. انجام  جراحی ترمیم بکارت  اگر برای یک غرض عقلائی مشروع نباشد، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است و اگر برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی باشد و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.

قانون

در قانون اساسی هیچ تصریحی بر قانونی یا غیر قانونی بودن این عمل وجود ندارد، اما برخی از متخصصین پزشکی قانونی می گویند بر اساس ماده 647 قانون مجازات اسلامی، می توان آن را تدلیس در ازدواج دانست و برای زن مذکور حکم قضایی زندان صادر کرد و بر اساس ماده 554 قانون مجازات اسلامی، می توان برای پزشک مربوطه نیز حکم قضایی زندان صادر نمود.