پرسش:
برخی از ائمه در اواخر عمر، پس از مسموم شدن ، بدنشان از نظر پزشکی دچار مشکلاتی شدند و به طور معمول نمی تواند جسم ایشان سالم بماند. آیا ممکن است ، بدنی که قبل از مرگ در حال فنا بوده ، پس از مرگ سالم باشد؟
اعتقاد به سالم بودن جسم اولیای الهی با دیگر نصوص مانند آیه «کل من علیها فان» تعارض ندارد؟

 

 


پاسخ:
از نظر عقلی نیز مانعی وجود ندارد و دلایل نقلی و تجربی مبنی بر زنده بودن جسد بعضی از اولیای الهی وجود دارد که بعضی دلایل نقلی به شرح زیر می باشد:
نبیّ اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « أَکْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَی یوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ یوْمٌ مَشْهُودٌ تَشْهَدُهُ الْمَلَائِکَةُ وَ إِنَّ أَحَداً لَا یصَلِّی عَلَی إِلَّا عُرِضَتْ عَلَی صَلَاتُهُ حَتَّى یفْرُغَ مِنْهَا قَالَ فَقُلْتُ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْکُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِیاءِ فَنَبِی اللَّهِ حَی یرْزَقُ: در روز جمعه برای من فراوان دعا کنید (صلوات بفرستید) که همانا آن روز مورد مشاهده ای است که ملائک آن را می بینند ؛ و کسی بر من صلوات نفرستد مگر اینکه صلواتش بر من عرضه می شود تا زمانی که از آن خارج گردد. راوی گوید: گفتم : بعد از مرگ نیز؟ فرمودند: همانا خداوند متعال بر زمین حرام نموده است اینکه اجساد انبیاء را بخورد. پس نبیّ خدا زنده است و روزی داده می شود.» (۱)

مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْکُلَهُ الدِّیدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْیَسْکُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ طَرِیّاً مُطِرّاً لَا یَبْلَى فَلْیَکْنُسِ الْمَسَاجِد: هر کس می خواهد بدنش طعمه ی حشرات زیر زمین نشود در مساجد بسیار نشیند و هر کس می خواهد جسدش سالم بماند و پوسیده نشود مساجد را نظافت کند ...» (۲)
هم چنین گفته شده که مداومت بر غسل جمعه باعث بقاء جسم می شود.

نکته دیگر آن که حیات کامل و ابدی و دایمی مختص ذات الهی است که با وقوع قیامت همه انسان ها از دنیا رفته و با نابودی فراگیر اجسام انسان ها نیز باقی نمی ماند هر چند ذات اقدس الهی می تواند جسم ظاهری افرادی مانند اولیای الهی و امامان را از بلایا و متلاشی شدن محفوظ بدارد و البته از بین رفتن جسم ایشان در لحظه وقوع قیامت نیز محتمل هست که ما علم دقیقی در این موضوع نداریم. (۳)

در مورد بدن هایی که از نظر جسمی دچار مشکل شده اند نیز باید گفته شود که با قدرت نامحدود و لایزال الهی اولا امکان جلوگیری از نابودی این بدن ها وجود دارد و ثانیا خداوند می تواند علاوه بر این جسم ایشان را از راه های مختلف به جسمی با داشتن حداقل های لازم جهت وجود انسانی تبدیل نماید.

 


پی نوشت ها:
۱- محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۸۶، سوم، تهران، ج86، ص264.
۲- همان، ج 8، ص 145.
۳- سیدمحمدحسین حسینی طهرانی، معادشناسی، نشر علامه طباطبایی، ۱۳۷۴، مشهد، ج ۱.