سوره 11.‏ هود آیه 29

آیه

وَیَقَوْمِ لَا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّهُم مَّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَلَکِنِّى أَرَیکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ

ترجمه

(نوح ادامه داد که) اى قوم من! از شما در برابر این دعوت، اجرتى درخواست نمى‏کنم، پاداش من تنها بر خداست و من کسانى را که ایمان آورده‏اند (به خاطر خواست نابجاى شما) طرد نمى‏کنم، (چرا که) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد (و از من شکایت خواهند نمود)، ولى من شما را قوم جاهلى مى‏بینم.


پیام ها

 1- بى‏توقّعى پیامبران، یکى از نشانه‏هاى حقّانیّت آنهاست. «لااسئلکم علیه مالاً»
 2- رمز موفّقیّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بى‏اعتنایى به سرمایه‏داران است. «لااسئلکم علیه مالاً» البتّه مبلّغان دینى نزد خداوند، اجر بزرگى دارند. «ان اجرى الا على اللّه»
 3- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف مى‏رفتند، نه فقرا. «لااسئلکم علیه مالاً»
 4- اشراف براى ایمان آوردن خود شرط مى‏کردند که فقرا رانده شوند، ولى انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت مى‏کردند. «ما أنا بطارد...» (جمله اسمیّه و حرف (باء) نشانه‏ى قاطعیّت است)
 5 - کسى که هدفش از تبلیغ، مال و مقام نیست، فقیر و غنى در نزد او یکسان است. «ما انا بطارد الذین امنوا»
 6- به توقّع مستکبران اعتنا نکنیم. «ما انا بطارد الذین امنوا»
 7- کفّار مؤمنان را اراذل مى‏شمردند، امّا پیامبرصلى الله علیه وآله مى‏فرمود: من آنها را با شما عوض نمى‏کنم. «ما انا بطارد الذین امنوا»
 8 - حکومتِ حقّ نباید به خاطر جلب رضایت مرفّهین، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما انا بطارد الذین امنوا»
 9- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما انا بطارد الذین امنوا»
 10- یاد قیامت، به موضع‏گیرى‏هاى دنیوى جهت صحیح مى‏دهد. «ملاقواربّهم»
 11- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانه‏ى بى‏خردى است. «قوم‏تجهلون»
 12- قرآن کسانى که مؤمنان را اراذل مى‏شمرند، جاهل و نادان معرّفى مى‏کند. «قوم تجهلون» (نه اشرافى‏گرى نشانه‏ى فهم است و نه فقر نشانه‏ى جهل)
 13- یکى از درجات عرفان، ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بى‏خبرند. «الّذین آمنوا انّهم ملاقوا ربّهم ولکنّى اراکم قوماً تجهلون»