کد : 10523

متن شبهه یا سوال:

با نزدیک شدن به دهه فجر و همچنین اتفاقات اخیر مربوط به فرمان جدید ترامپ و … در فضای مجازی بحث هایی در رابطه با به آتش کشیدن پرچم امریکا بیان میشود مانند:

«قراره ۲۲ بهمن پرچم کشوری رو آتش بزنیم
که بخاطر لغو ورود ایرانیها پرچم ما رو تو امریکا نشون میدن.
نکنیم ؛ آتیش زدن پرچم توهین به ملته نه دولت ….
پس همه باهم متحد شویم»

یا

«چرا پرچم آمریکا را آتش می زنیم؟!
آیا توهین به مردم آن کشور نیست؟!»

لطفا این قضیه را تبیین کنید.

از چند جنبه باید به این موضوع نگریست:

1. آیا پرچم نماد ملت هاست؟!
در تعاریف حقوقدانان بین الملل، پرچم به عنوان نماد یک کشور محسوب می شود … اما منابع حقوق بین الملل تعریف صریح و روشنی از اینکه پرچم نماد ملت یا حکومت است نمی دهد

پس باید به عرف بین المللی رجوع کرد
در تمام نظام های دنیا ، معمولا با تغییر ساختار حاکمیتی پرچم نیز تغییر می کند برای مثال تغییر پرچم در انقلاب اسلامی ایران و تغییر پرچم آلمان های نازی به آلمان فعلی!

پس می توان نتیجه گرفت: که عرف بین الملل، پرچم را نماد حکومت می داند و گرنه نباید پرچم کشورها با تغییر ساختار حاکمیتی تغییر نماید!

2. آیا آتش زدن پرچم آمریکا توهین به مردم آمریکاست؟!
پس از انتخاب ترامپ در آمریکا، مخالفین سیاست های او در خاک آمریکا اقدام به آتش زدن پرچمشان کردند! ترامپ اعلام کرد که این افراد باید مجازات شوند اما یک قاضی آمریکایی با استناد به قانون اساسی کشورش حکمی را مبنی بر آزاد بودن آتش زدن پرچم کشور در خاک آمریکا صادر کرد.
در گذشته نیز افرادی که خود تبعه آمریکا بودند و حتی در ارتش این کشور شاغل بودند اقدام به آتش زدن پرچم این کشور نمودند که تصاویر آن در فضای وب موجود است!

لذا زمانی که مراد ما از آتش زدن پرچم این کشور اعتراض به سیاست های خصمانه آمریکاست و قضات این کشور هم این اقدام را توهین به ملت نمی دانند «پس چرا برخی کاسه داغ تر از آش می شوند !»

3. چرا پرچم آمریکا را آتش می زنیم ؟!
این اقدام منحصر به کشور ما نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این اعتراض انجام می شود. باید بپذیریم و هیچ کس نمی تواند این موضوع را منکر شود که حکومت آمریکا نماد اتم استکبار و استثمار ملت هاست !
رووسای این کشور در طول تاریخ به قدرت رسیدن آن ، لطمات بزرگی بر پیکره ی مستضعفان جهان وارد کردند که ذکر آن در این مقال نمی گنجد!
لذا ما جای پای پرچم این کشور را همواره بر بلندای خرابه های تاریخ و صفحات سیاه بشریت در سده های گذشته مشاهده می کنیم!

صفحاتی که چه بسا مردم آمریکا نیز اگر از شارلاتانیسم تبلیغاتی رهایی یابند لکه ای ننگین بر پرچم کشورشان بدانند همانطور که آلمان ها پس از هیتلر دوران آلمان نازی را مایه شرم خود دانستند و پرچم کشور خود را تغییر دادند!

پرچم ایالات متحده آمریکا ، تنها یک نماد است ، نماد ظلم ،استکبار ، استثمار و خود برتر بینی مفرط حاکمان این کشور …
بنابراین نمیتوان گفت که آتش زدن پرچم امریکا توهین به مردم آمریکاست بلکه نوعی اعتراض به دولتمردان و سیاست های خصمانه آنهاست.