مصرف برخی از قرص ها و داروها با معده خالی میتواند عوارض جبران ناپذیری به بدن وارد کنند.همچنین اگر معده پر باشد میتواند اثر و عملکرد بهتری داشته باشد.

افرادی بر طبق عادت خود قرص ها را ناشتا و یا طبق دستور پزشک خود با معده خالی مصرف می کنند. اما برخی داروها هستند که اگر با معده خالی مصرف شوند خطراتی را به همراه دارند.

داروهایی وجود دارند که روی دفترچه راهنمای خود نوشته شده است که با غذا مصرف شود که به این معنی است که اگر آن را با معده خالی مصرف کرد میتواند ضررهای جدی را به سلامتی فرد وارد کند. بعضی از داروها هستند که اگر با معده پر مصرف شوند اثر و عملکرد بهتری خواهند داشت و در بدن بهتری جذب میشود.

 

داروهایی هستند که نباید با معده خالی مصرف کرد زیرا اثرات جبران ناپذیری را میتوانند به بدن وارد کنند و یا اثر و عملکرد کمتری را برای درمان به همراه داشته باشند. نمونه ای از این دارو هایی که نباید با شکم خالی مصرف کنید:

قرص های ضد بارداری با معده خالی

قرص های ضد بارداری دسته ای از داروهایی هستند که میبایست همراه غذا مصرف شود. مصرف این دارو به همراه غذا از حالت تهوع جلوگیری میکند.یکی دیگر از فواید این دارو با غذا این است که زمان مصرف آن را فراموش نمیکنید.

داروهای مسکن و ضد درد با معده خالی

داروهای مسکن باعث میشوند درد در بدن کاهش پیدا کند. در صورت مصرف این داروها با معده خالی میتواند عوارضی مانند تهوع به همراه داشته باشد.کدئین ها ، اکسی کدون و مورفین از این دسته داروها میباشند. همچنین اگر این داروها را به همراه غذاهای پر فیبر مصرف کنید میتواند از یبوست جلوگیری کند.

داروهای ضد التهابی با معده خالی

این داروها درد را با مسدود کردن پروستاگلاندین ها که گیرنده های درد هستند کاهش میدهند. استامینوفن ، آسپرین و ایبوپروفن از این داروها میباشند که بهتر است با معده پر مصرف شود تا هم عوارضی مانند مشکلات گوارشی و خونریزی معده نداشته باشد و هم تاثیر آن ها را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک ها با معده خالی

هر انتی بیوتیکی مکانیزم متفاوتی دارد، برخی از آنتی بیوتیک ها میباشند که میبایست با غذا مصرف شود و برخی دیگر باید با معده خالی مصرف شود. آموکسی سیلین و کلوفازیمین از داروهایی میباشند که باید به همراه غذا مصرف شوند.

قرص متفورمین با معده خالی

متفورمین داروی درمان دیابت نوع 2 میباشد و میبایست این دارو را با غذا مصرف کنید زیرا در صورت مصرف آن با معده خالی میتواند نارحتی و مشکلات شکم و گوارش را به همراه داشته باشد.