8-
براى گمراه کردن هر کس وسیله مخصوصى لازم است که بتوان با آن ، طرف را منحرف کرد. با یک وسیله نمى شود همه افراد را فریب داد.
شیطان ، بعد از آن که با خدا صحبت کرد و حاجات خود را گرفت ، به عزت و بزرگى خدا قسم خورد که من همه بندگان تو را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خاص را.(208) لیکن بدون اسباب نمى شود. وسیله کار مى خواهم که بتوانم مردم را وسوسه کنم .
خداوند خطاب نمود: اى شیطان ! از جمله وسایلى که مى توان مردم را منحرف نمود، طلا و نقره و پول دنیا است ؛ با این وسیله کار خود را شروع کن .
گفت : ابلیس لعین دادار را
دام سختى خواهم این اِشکار را
سیم و زر و گله و اسبش نمود
که بدین تانى خلائق را ربود.
شیطان عرض کرد: خدایا! به وسیله طلا و نقره ، اهل بازار فریفته مى شوند، و به وسیله گله هاى گوسفند و گاو و شتر صحرانشینان گول مى خوردند؛ به وسیله غذاهاى لذیذ و چرب و شیرین ، کسانى که بنده شکم اند منحرف مى شوند و حتى شهادت به ناحق مى دهند. با زیور آلات ، زنان و جوانان را مى توان فریب داد، لیکن دامى مى خواهم که بهتر از این ها باشد.
گفت : یا رب بیش از این خواهم مدد
تا ببندم شان به حبل من مسد
چرب و شیرین و غذاهاى سمین
دادش و صد جامه ابریشمین
که بگیر این دام دیگراى لعین
گفت : افزونم ده اى نعم المعین

ندا آمد: ساز و آواز، غنا و شطرنج و شراب و سایل دیگرى براى تو هست که با آنها مردم را گمراه کنى . عرض کرد: این ها دام هاى خوبى است و لیکن موانع بسیارى دارد و خیلى از مردم زیر بار این ها نمى روند.
بنگ و خمر آورد در پیش نهاد
خنده اى زد از دل و شد نیمه شاد

خطاب شد:اى لعین ! زنان (بى تقوا و بى ایمان ) بزرگ ترین وسایل گمراه کننده اى ، به وسیله آنان مى توانى بزرگ ترین مردان را به انحراف بکشانى ، شیطان گفت : راضى شدم و اگر هیچ دیگرى در کار نباشد همین کافى است .
چون که خوبى زنان او را نمود
کوز عقل و صبر مردان مى ربود
چون بدید آن چشم هاى پر خمار
چون بدید آن زلف هاى تاب دار
پس بزد انگشتک و رقص او فتاد
که همینم ده که این هم بدمراد