نمازخوندن برای خودش شرایط و مقدماتی داره که یکی از اونا پاک بودنه.

- حالا اگر تو خواب یا بیداری مایع منی از بدن آدم خارج شده باشه دیگه آدم پاک نیست و نمیتونه نماز بخونه. به این حالت اصطلاحا میگن جُنُب شدن. جِنابت، اِحتلام و مُحتلم شدن هم از اسامی دیگه ی این حالته. بعضیا هم بهش میگین زدن به جدول!

- در حالت جنابت انجام بعضی کارها مثل نماز خوندن، لمس کردن خط قرآن یا اسم پیامبران و چهارده معصوم با دست یا بدن، رفتن به مسجد، خوندن سوره‏ هایی از قرآن که سجده واجب دارند و... حرامه. همچنین انجام بعضی کارهای دیگه مثل خوردن، آشامیدن، همراه داشتن قرآن، خوابیدن و... مکروهه. یعنی حرام نیست اما بهتره که انجام نشه.

- برای خارج شدن از این حالت و برای اینکه دوباره پاک بشیم و بتونیم نماز بخونیم باید غسل جنابت کنیم. یعنی بعد از هر بار جنابت، غسل جنابت واجب میشه.

- برای غسل کردن به حمام میریم، قسمت هایی از بدن که آلوده به منی شده رو با آب و صابون پاک میکنیم، لازمه قبل از غسل، ادرار تخلیه بشه تا ذرات باقیمونده­ ی منی از مجرای آلت تناسلی خارج بشه. یه نکته اینجا هست که پایین همین بند میگیم. بعد از اینکارا نیت غسل جنابت میکنیم، اول سر و گردن رو با آب میشوریم جوری که جایی خشک نمونه، بعد سمت راست بدن و بعد هم سمت چپ بدن به ترتیب. برای یاد گرفتن بهتر غسل هم میتونید به رساله مراجعه کنید.

- بعد از بلوغ، وقتی آدم ادرارشو تخلیه میکنه و از دستشویی خارج میشه یه حس بدی بهش دست میده. حسی شبیه به اینکه انگار هنوز یه مقدار ادرار تو لوله­ ی آلت تناسلی باقی مونده. برای از بین بردن این حس بد بهتره بعد از هر بار تخلیه ی ادرار در دستشویی عمل استبراء انجام بشه. همچنین بهتره قبل از غسل جنابت هم عمل استبراء رو انجام بدیم تا مطمئن شیم همه منی ای که در آلت بوده تخلیه شده. برای استبراء کردن باید اول کاملا ادرار تخلیه بشه بعد با انگشت وسط دست که از همه بلند تره، از محلی نزدیک به محل خروج مدفوع (مقعد) تا زیر کیسه ی بیضه ها، سه مرتبه انگشت کشیده بشه. بعد از اون با انگشت شصت و انگشت اشاره، لوله ی آلت از انتهای آلت تا نوک آلت، سه مرتبه انگشت کشیده بشه. بعد هم با همون دو انگشت شصت و اشاره، سه مرتبه قسمت سر آلت فشار داده بشه. در قسمت جواب سوالات دوستان هم راجع به استبراء یکم توضیح دادیم اما مسلمه که توضیح مفصل راجع به تمام این موارد تو این وبلاگ جا نمیشه و باز هم بهتره به رساله مراجعه کنید. بخش احکام تخلی.

- بعد از انجام غسل آدم دوباره پاک میشه و میتونه نماز بخونه.

- اگر کسی شب در خواب جُنب بشه برای خوندن نماز صبح تا قبل از طلوع آفتاب وقت داره که غسل جنابت انجام بده و اگر برای غسل وقت کم باشه باید تیمم کنه. این مورد هم به طور کامل در رساله توضیح داده شده.

- راجع به احکام دیگه ی نماز و روزه توضیحی نمیدیم چون اینجا جا نمیشه! این موردو هم میتونید از رساله بخونید.