اشتباه اول: استمناء

- به خارج کردن منی با استفاده از دست میگن استمناء یا خود ارضایی. یعنی اینکه آدم با دستش یا با اعضای بدنش و یا با استفاده از هر وسیله ی دیگه ای آلت تناسلی خودش رو لمس کنه و شرایطی رو به وجود بیاره که مایع منی از بدنش خارج بشه. انجام این کار حرامه و روزه رو هم باطل میکنه. استمناء از  گناهان کبیره ست و در قرآن برای کسی که این کار زشت رو انجام میده وعده­ ی عذاب داده شده. همچنین در صورتی که اثبات بشه، حکم فقهیش حد تعزیریه. یعنی چند ضربه شلاق.

- وقتی از حضرت صادق(ع) در مورد استمناء می‌پرسند آن حضرت می‌فرماید گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که با خودش نکاح کرده و اگر کسی را که چنین کاری می‌کند، بشناسم، با او همخوراک نخواهم شد. از امام حکم استمناء را می‌پرسند،‌ امام در پاسخ می­ فرمایند از گناهان بزرگ و بسیار زشت است. سه دسته‌اند که خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد،  پاکشان نفرموده و برایشان عذاب دردناکی است. کسی که موی سفیدش را بکند تا نمایش دهد که جوان است. کسی که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند، و کسی که با او لواط شود. رسول خدا(ص) می‌فرماید هر کس که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است.

- استمناء یه جوریه که چند بار انجام دادنش باعث اعتیاد میشه یعنی اگر جلوی خودتو نگیری دائما اینکارو تکرار میکنی و به سختی میتونی از دستش نجات پیدا کنی. متاسفانه خیلی­ا در نوجوانی و اوایل سن بلوغ بخاطر نداشتن اطلاعات کافی و درست راجع به مسائل جنسی اینکارو انجام میدن، معتادش میشن و خیلی سخت ازش بیرون میان و در مواردی هم اصلا دیگه نمیتونن بیرون بیان. جای تاسف اینجاست که ماها معمولا اولین اطلاعاتمون راجع به مسائل جنسی رو تو کوچه و خیابون و از بچه­ های محله یاد میگیریم. اطلاعاتی که معلوم نیست از کجا بدست اومدن و چقدر درستن!

- استمناء یا خودارضایی یکی از راه­های انحرافی در ارضای میل جنسیه که آدم رو در معرض آسیب های جدی قرار می‏ده. در مورد عوارض استنماء موارد زیادی رو مطرح کردند. مواردی مثل خستگی و کوفتگی، عدم تمرکز حواس، ضعف حافظه، استرس و اضطراب، نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی، حساسیت بیش از حد و زودرنجی، کمردرد، ناتوانی جنسی زودرس در جوانی، بی‏ خوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه، تارشدن دید چشم ها، وز وز گوش، انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره، درد کشاله ران و ناحیه تناسلی، دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه، در مواردی ریزش مو، منزوی شدن و گوشه‏ گیری، افسردگی، بی‏ نشاطی و لذت نبردن از زندگی، پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان و...

- برای درمان اعتیاد به استمناء باید کارهایی انجام داد. مثلا باید برنامه‌ریزی کنیم تا همیشه مشغول باشیم. توصیه­ ی بزرگانمون اینه که نیروی جوونی خودمونو صرف کنیم برای تحصیل، تهذیب و ورزش. یعنی جدا از مسائل و مشغله هایی که داریم وقتهای بیکاری خودمونو پر کنیم با مطالعه، عبادت، ورزش و فعالیتهای دیگه ای مثل کار و تفریح و... تنظیم خواب، دوری از محیط های آلوده و ناسالم، استفاده درست از اوقات فراغت، پیشگیری از روابط ناسالم، پرورش تقوا ومعنویت، مهیا کردن مقدمات ازدواج، پیدا کردن رفقای خوب و... هم کارهای دیگه ایه که میشه برای درمان اعتیاد به استمناء انجام داد. در مورد ترک اعتیاد به استمناء مطالب زیادی تو اینترنت و سایتهای پاسخگویی دینی نوشته شده. میتونید سرچ کنید.

اشتباه دوم: لواط

- اگر دو پسر با هم ارتباط جنسی برقرار کنن و با انجام این کار زشت، شهوت خودشون رو ارضا (تخلیه) کنن مرتکب عمل شنیعِ (هولناک) لواط شدن. لواط یعنی اینکه پسری آلت تناسلی خودش رو در مقعدِ (محل خارج شدن مدفوع) پسر دیگه ای داخل کنه و لذت جنسی ببره. لواط از گناهان کبیره است و اونو هم­ ردیف با کفر به خدا دونستن. خدا قوم لوط رو بخاطر اینکه این عمل وحشتناک بینشون رواج پیدا کرده بود عذاب کرد و همشون نابود شدن. تو قرآن تو سوره ی لوط در مورد این قوم لوط گفته شده بعد از اینکه این قوم به تذکرات حضرت لوط توجهی نکردن بوسیله ی عذابهای اللهی به شکل صحیحه آسمانی، بارش سنگ و زیر و رو شدن شهرهاشون از بین رفتن. در جایی دیگه تو قرآن گفته شده عذابی که بر قوم لوط نازل شد از ظلم کنندگان دور نیست و این تهدید سختی است برای کسانیکه عمل آنها را مرتکب شوند.

- امام صادق(ع) فرموده است حرمت لواط از زنا (آمیزش جنسی غیر شرعی مرد با زن) بیشتر است، بدرستی که خداوند قومی را برای عمل لواط هلاک فرمود ولی کسی را برای زنا هلاک نفرمود. رسول اکرم(ص) فرموده است کسی که با پسری جمع شود روز قیامت جنب وارد محشر می­شود و آب دنیا او را پاک نمی­کند و خشم خدا بر اوست و او را لعنت فرموده، دوزخ را برایش آماده می فرماید و دوزخ بد جایگاهی است. سپس فرمود هر گاه کسی لواط کند، عرش خدا به لرزه در آید و خداوند او را لعنت و غضب فرموده و جهنم را برایش آماده می فرماید و ملوط (مفعول، کسی که عمل جنسی رویش انجام میشود) را در کنار جنهم نگه می دارند تا خلایق از حساب فارغ شوند، پس او را در جهنم می اندازند و در طبقات دوزخ همیشه معذب خواهد بود. در جایی دیگر از امیرالمومنین امام علی(ع) روایت شده است که لواط کننده به قول لوط ملحق می­شود. داستان کشته شدن اربابی به دست غلامش بخاطر عمل شنیع لواط، ملحق شدن ارباب به قوم لوط و چند مطلب خوب دیگه رو میتونید از وبلاگ جزا بخونید.

- اگر عمل شنیع لواط به طریق شرعی اثبات شود و فاعل و مفعول با رضایت تن به این عمل ضد انسانی و ضد اخلاقی داده باشند، حکم آنان قتل است که یا دیوار بر آنان خراب می شود یا از بلندی پرتاب می شوند یا با شمشیر کشته میشوند یا سنگسار می­شوند و یا در آتش سوزانده می شوند. چنان چه کسی العیاذ بالله مرتکب این عمل شده است و عمل شنیع او مخفی مانده است، لازم نیست که خود را به محاکم شرعی معرفی کند و تنها توبه بین او  و خدای خویش و بازنگشتن به این عمل زشت کافی است. اگر این گناه کبیره انجام شود، فاعل و مفعول یعنی لواط­ کننده و لواط­ دهنده هر دو جُنُب میشوند حتی اگر به حدّ خروج منی هم نرسد. همچنین ازدواج فاعل با خواهر مفعول تا ابد حرام میشود. مطالب مربوط به عمل شنیع لواط و موارد بیشتر رو میتونید در رساله بخونید. کتاب گناهان کبیره ­ی آیت­ الله دستغیب هم مطالب خوبی در این زمینه داره. کتاب فوق العاده ایه. بعد از خوندنش آدم دنیا رو متفاوت میبینه. نمیدونم مربی اردوی سیاحتی زیارتیمون الان کجاست و متاسفانه بخاطر مهاجرت گمش کردم اما همیشه برای اینکه تو نوجوونی این کتاب رو بهمون معرفی کرد و برامون شرحش داد دعا میکنمش. واقعا لطف خدا بود آشنا شدن با یه همچین مربی ای و شناخت گناهان کبیره قبل از مبتلا شدن بهش . امیدوارم شما هم یه مربی اینجوری سر راهتون قرار بگیره یا تو مسجد محل بتونید یکی از این مربیای خوب پید اکنید. بگذریم.

- ممکنه اعمال ناپسند دیگه ای هم وجود داشته باشه که با انجام اون کارها پسری شهوت خودش رو به هر شکل دیگه ای  با یه پسر دیگه ارضا کنه و ما در اینجا بهش اشاره نکرده باشیم ولی به هر حال تمام این کارها رو هم ردیف با لواط دونستن و برای اونا وعده ی عذاب آخرت و مجازات دنیایی معین شده که اینجا نیاز به توضیح دادن در مورد همه شون نیست. بعضی از همین اعمال ناپسند که جز گناهان کبیره هم دسته بندی میشن در کتاب گناهان کبیره­ ی آیت الله دستغیب بهشون اشاره شده و ما هم در اینجا راجع به چند تاشون کمی توضیح دادیم.

- تفخیذ به معنی ران. یعنی اینکه پسری آلت تناسلی خودش رو در بین ران­های پسر دیگری داخل کنه و از این راه شهوتش رو ارضا کنه. گناه کبیره ی تفخیذ ممکنه بین دو پسر و یا بین یه پسر و یه دختر اتفاق بیفته که در هر صورت گناه کبیره هست و عذاب آخرت و مجازات دنیا رو به همراه داره.

- خوابیدن دو پسر به صورت عریان (لُخت) یا نیمه عریان زیر یک پتو، برای این عمل هم حد تعزیری مشخص کردن.

- بوسیدن جوان اَمَرد (نوجوان بدون ریش) از روی شهوت یا نگاه شهوانی کردن بهش، اینم جز گناهان بزرگه.

- حتی رسول خدا(ص) در جایی فرموده است فتنه‌ جوان زیبای امرد از فتنه‌ دختر باکره بیشتر است. یعنی بعضی وقتا در اثر شیطنت شیطان ممکنه یه پسر نوجوان زیبا که هنوز ریش در نیاورده تحریک­ کننده ­تر از یه دختر زیبا به نظر برسه و این یکی از همون جاهاییه که احتمال افتادن به دام شیطان بالاست و باید خدا رو در نظر گرفت. از این نظر هم کوچیکترها باید مراقب خودشون باشن و هم بزرگترها. البته این روایت رو فقط برای اینکه حساسیت موضوع مشخص بشه اینجا آوردیم و بهتره اینجور روایتها هر جایی و پیش هر کسی مطرح نشه چون احتمال اینکه برداشتهای غلط ازش بشه هم وجود داره و شنونده دیگه خودش باید عاقل باشه که الحمدلله به اندازه کافی هست.

- تمام این سختگیری­ ها البته اگر بشه اسمش رو سختگیری گذاشت بخاطر خود آدمه. چون لواط یا همجنس بازی از هر نظر که نگاه کنیم نحس و نابود کننده ست. جدا از مشکلات معنوی و اخروی حتی اگر مادی هم بخوایم نگاه کنیم حداقلش اینه که روح و روان افرادی که این عمل هولناک رو انجام میدن تخریب میشه، جسم رو ضعیف میکنه، عمر رو کوتاه میکنه، احساس گناه، افسردگی و اضطراب، از دست رفتن اعتماد به نفس و آرامش، از بین رفتن غرور و مردانگی و خیلی چیزای دیگه که اینجا بیشتر از این نمیشه در موردش توضیح داد و میتونید تو اینترنت مطالب مربوط بهش رو جستجو کنید. مثلا اینجا. خدا برای روابط عاطفی و جنسی و آرمش مردها، زنها رو آفریده نه مردهای دیگه رو. این گناه کبیره نه تنها بر خلاف احکام اسلامه بلکه بر خلاف خلقت و طبیعت و فطرت بشر هم هست. حتی تو طبیعت هم نمیشه حیواناتی رو پیدا کرد که به صورت طبیعی همچین کاری انجام بدن اما متاسفانه آدم های مریض و لشکریان شیطان تو دنیا با برنامه های از پیش تعیین شده و تبلیغات و رنگ و لعاب میخوان نشون بدن که این کار درست و جذابه. اینجا خیلی نمیشه توضیح داد که برای بمباران ما تو فضای رسانه ای چه وقت و انرژی و پولی صرف میکنن تا نوجوونا و جوونای ما از همون اول از زندگی سالم و معنوی خودشون دور بشن و اصلا حتی نتونن به یه زندگی قشنگ و خوب نزدیک بشن. اینجا جاش نیست اگر نه کلی حرف برای گفتن بود. فقط همین قدر اشاره کنیم که زیر آتیش مستقیمشونیم و تا ایمانمونو کامل ازمون نگیرن و ما رو به کفر به خدا نرسونن ولمون نمیکنن. بمباران رسانه ای یکی از بدترین نوع بمبارانه که مستقیم فکر و ایمان آدما رو میزنه. جایی برای چرا گفتن باقی نمیزاره و آدما فقط میبینن و تقلید میکنن. قدم به قدم هم اینکارو میکنن. با یه مطلب مستهجن شروع میشه و نهایتا به جنگیدن تو لشکر شیطان میرسه. متاسفانه فعلا هم ما قدرت کافی برای مقابله با رسانه هاشونو نداریم و راهی جز حالت دفاعی گرفتن و مراقبت از نگاه و مبارزه با نفس و پناه بردن به هیئت ها و مسجدها نیست اما بالاخره یه روز میگیرمشون. این حتمیه. مطالب مرتبط رو تو این آدرس ها ببینید. گرایش به همجنس - بازگشت - وداع نامه یک بی ال - واقعیت بی ال دوستی پسر نوجوان و پسر جوان

- چیز دیگه ای که جدیدا میگن اینه که گرایش به همجنس یکی از اثرات استمناست. هنوز دلیل مشخصی براش عنوان نمیکنن اما میگن تجربه نشون داده افرادی که استمناء میکنن کم کم به همجنس خودشون گرایش پیدا میکنن و نسبت به جنس مخالفشون کم توجه میشن و این میشه مقدمه ای برای رفتنشون به سمت گناه های بعدی و بعدی و نهایتا رسیدن به کفر به خدا.

- اینم گفتن که کسی که به گناه کبیره ی لواط مبتلا شده باشه اگر در نقش فاعل ظاهر بشه حتما روزی در نقش مفعول هم ظاهر میشه و برعکس و این شاید بخاطر همون ماهیت شیطانی و روانی لواط باشه. کسی که مبتلا به این مرض روحی بشه کم کم اونو به شکل یه بیماری مسری به اطرافیانش منتقل میکنه. میگن گناه کبیره ی لواط علاوه بر مشکلات جسمی مشکلات عجیب و غریب روحی و روانی هم در افراد مبتلا شده بوجود میاره که ظاهرا به راحتی هم خوب نمیشن و نیاز به زمان و درمان و مشاوره با افراد مومن و متعهد و قابل اعتماد هست. کسی چه میدونه، شاید برای همین چیزاست که تو اسلام برای کسی که مبتلا به این گناه کبیره هست و اوضاعش بحرانی شده در صورت اثبات حکم اعدام صادر میکنن شاید چون اگر این مرض روحی حاد بشه دیگه به همین راحتیا خوب شدنی نیست. خیلی از احکام فقهی هست که ما هنوز دلیلشو نمیدونیم و شاید در آینده دلیل علمی و عقلیشون مشخص بشه مثل اونایی که ما امروز دلیل علمی و عقلیشونو فهمیدیم اما چیزی که مشخصه اینه که دستوراتی که دین راجع به موضوعات مختلف داده مطمئنا به نفع جسم و روح و دنیا و آخرت خودمونه حتی اگر امروز نتونیم دلیلشو درک کنیم. اما حکم اعدام به همین راحتی هم صادر نمیشه. صد البته که قبلش راه توبه هست و جلوتر راجع بهش توضیح میدیم. حتی گفتن اگر کسی مرتکب این گناه کبیره بشه و گناهش مخفی بمونه لازم نیست خودشو به محاکم شرعی معرفی کنه و اگر واقعا توبه کنه و دیگه این گناهو انجام نده کافیه و بخشیده شده و نباید دیگه عذاب وجدان داشته باشه.

- یه نکته ی مهم! همین جا از مخاطبین وبلاگ خواهش میکنیم و اگر لازم باشه التماس میکنیم که به مطالب این وبلاگ اکتفا نکنید و اطلاعاتتونو از طریق مراجعه به افراد مومن و متعهد و یا مراجعه به رساله و... تکمیل کنید. مطالب این وبلاگ فقط و فقط یک شروعه! یه وقت کسی که خدایی نکرده مرتکب این گناه ها شده به واسطه ی قلم ناقص ما و مطالعه ی این مطالب از رحمت خدا ناامید نشه و یا برعکس کسی راهی برای گناه کردن پیدا نکنه! این واقعا یکی از نگرانی های ماست. به هر حال بزرگترین گناه که ظاهرا بخشیده هم نمیشه ناامیدی از رحمت خداست. این یعنی اینکه خدا خیلی بخشنده ست و توبه کننده ها رو دوست داره. یه وقت کسی با خوندن این مطالب نگه من دیگه بخشیده نمیشم! یه وقتم کسی با خوندن این مطالب نگه پس میرم گناه میکنم خدا میبخشه! دیگه شنونده خودش باید عاقل باشه که الحمدلله به اندازه کافی هست.

ـ این بخش خیلی طولانی شد شاید چون خیلی مهم هم هست اما آخرین مطلبی که تو این بخش دونستنش بد نیست اینه که به نظر میاد خیلی از افرادی که تو زندگیشون خدا رو فراموش کردن دقیقا همون افرادی هستن که تو نوجوونیشون بخاطر نداشتن اطلاعات کافی مرتکب گناه کبیره ی لواط شدن و بعد از اون هم باز اطلاعات کافی به دست نیاوردن و نتونستن توبه کنن و همینجوری هی پیش رفتن و عاقبتشونو تباه کردن. حتی شاید بشه گفت یکی از دلایل بی غیرتی مردهای متاهل هم همین باشه. اینکه تو نوجوانی گرفتار این عمل زشت بودن. اینجور که از شواهد و قرائن بر میاد بعد از انجام گناه کبیره ی لواط یه حالتی شبیه به حس از دست رفتگی و تباه شدن میاد سراغ آدم و این حالت خیلی خطرناک و نابود کننده ست. چیزی شبیه همون حالت ناامیدی که میگن بزرگترین گناهه. حس از دست رفتگی به تنهایی برای اینکه آدم بره سراغ گناه های بزرگتر کافیه. البته مطمئنا این از فریب های شیطانه. اولش از راه تشویق وارد میشه، گناهی رو برای آدم لذت بخش جلوه میده و بعد از اینکه آدم مرتکب گناه شد از راه ناامید کردن وارد میه و میگه تو دیگه بخشیده نمیشی و اینجوری آدمو هل میده سمت گناه های بعدی.  شاید این مسائل رو هیچ کس حتی تا آخر عمر هم به آدم نگه. مثلا همین که آدم افراد دیگه ای رو تو کوچه و محل و فامیل و دور و بر خوش ببینه و بدونه که این افراد از اسرارش خبر دارن و حریم های اخلاقی بین خودش و اونا از بین رفته حس بدی بهش دست میده و اگر هم روزی بخواد توبه کنه و پاک باشه ممکنه اون افراد مسخره ش کنن و نزارن از گناه دور بشه. چون آدما مثل خدا ستارالعیوب نیستن و متاسفانه خیلیاشون کشاف العیوبن. یعنی هر چقدر خدا عیوب مردم رو میپوشونه آدما عیوب مردمو آشکار میکنن. خدا نکنه آدما از کسی چیزی بدونن یا بفهمن که گناهی انجام داده اونوقته که اگر آدم یه روزی تصمیم بگیره توبه کنه و مومن و نمازخون و پاک بشه سر و کله شون پیدا میشه و کنایه میزنن و مسخره میکنن و حتی ممکنه مثلا بگن تو که فلان کار و فلان کارو با ما انجام میدادی حالا واسه ما آدم شدی؟! حالا مومن شدی واسه ما؟! حتی ممکنه بعد از ازدواج هم آدم نتونه از دست گذشته ش خلاص بشه و بخاطر اذیت های افرادی که اسرارشو میدونن کار به بی غیرتی و... بکشه. خیلی از مردهایی که راجع به زن و ناموس همدیگه با هم شوخیهای بد میکنن و روابط چندش آوری با هم دارن همینجوری رسیدن به این جاها. همین چیزا و موارد مشابه دیگه باعث میشه که آدم دیگه کلا تا آخر عمر نتونه پاک و سالم و آروم و شاد زندگی کنه. خلاصه گناه کبیره ای که لذتش شاید فقط یک لحظه باشه ممکنه تبدیل بشه به چیزی که یک عمر برای آدم گرفتاری عجیب و غریب ایجاد کنه. همش هم از همون اشتباه اول شروع میشه. پس بهتره از اول آدم مراقب باشه که اسیر این نوع گناهها نشه و اگر هم شد سریعا با توبه برگرده و از دست این حس از دست رفتگی خودشو نجات بده. به هر حال خدا توبه کننده ها رو دوست داره و این حسادت آدمهایی که نتونستن توبه کنن و هنوز گرفتارن و نمیتونن محبت ایجاد شده بین خدا و بنده ش رو ببینن و کنایه ها و تمسخرهاشون از سختی های شیرین بعد از توبه ست و طبیعیه. به قول حافظ در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور.

اشتباه سوم: زنا

- در مورد زنا زیاد توضیح نمیدیم. بهتره اینو از رساله بخونید. زنا یعنی آمیزش جنسی مرد و زن بدون اینکه به صورت رسمی با هم عقد و ازدواج کرده باشن. زنا گناهان کبیره ست و در صورتی که اثبات بشه به تشخیص قاضی براش حکم شلاق، سنگسار، تبعید و در مواردی حکم قتل صادر میشه. رسول اکرم(ص)فرموده اند بعد از شرک به خداوند هیچ گناهی بزرگتر از این نیست که مردی نطفه ­(منی) حرام خود را در رحِمی (محل قرار گرفتن بچه در شکم مادر) که بر او حلال نیست مستقر کند. به تجربه ثابت شده متاسفانه افرادی که مبتلا به این گناه کبیره هستن جدا از عوارض جسمی و روحی و... یکی از مهم ترین مشکلاتی که براشون پیش میاد اینه که بعد از ازدواج دچار شک و بدبینی و وسواس میشن. درست نمیتونن به طرف مقابلشون اعتماد کنن. فکر اینکه نکنه همسرشون هم مثل خودشون قبل از ازدواج با کسی رابطه جنسی داشته رهاشون نمیکنه. بخاط همین دائما همسرسونو چک میکنن و فضای بدبینی و بی اعتمادی به زندگیشون حاکم میشه. یه چیزی شبیه همون که میگن کافر همه را به کیش خود پندارد. تو همچین وضعیتی بعضی از افرادی که مبتلا به این گناه کبیره بودن بخاطر ترس از خیانت و همین حالت بدبینی و بی اعتمادی یا اصلا هیچوقت ازدواج نمیکنن و زندگی مجردی و بی قید و بند و پر از گناه رو انتخاب میکنن و نهایتا عمرشونو تباه میکنن، یا ازدواج میکنن و خیانت رو به عنوان جزئی از زندگیشون قبول میکنن یعنی به شکل چندش آوری با اینکه ازدواج کردن بازم با زن های دیگه زنا میکنن و اینها هم نهایتا عاقبت به خیر نمیشن، و یا اینکه ازدواج میکنن و یه عمر با شک و بدبینی و بی اعتمادی خودشون میجنگن و زندگی چندان شیرنی نخواهند داشت. خلاصه اینکه در مجموع افرادی که مبتلا به این گناه کبیره بودن لذت زندگی پاک رو درست و حسابی نمیچشن. اینم شاید یکی دیگه از مواردی باشه که نشون میده وقتی دین توصیه میکنه که کاری رو انجام ندیم حتما دلیلی مهمی داره که یا تو همون لحظه و یا تو آینده به نفع ماست. شاید اون کسی که داره مرتکب گناه کبیره ی زنا میشه تو اون لحظه فکر کنه داره لذت میبره و هیچ مشکلی هم وجود نداره اما در آینده ای نزدیک بالاخره بعد از ازدواج و وقتی بدبینی و شک اومد سراغش متوجه میشه که چه اشتباه بزرگی کرده. البته مطمئنا راه توبه اینجا هم بازه. مطمئنا وجود دارن افرادی که مرتکب این گناه کبیره شدن اما بعدش متوجه اشتباهشون شدن توبه کردن و بعد از ازدواج کردن زندگی خوبی هم داشتن. اما به هر حال این موضوع توجیهی برای انجام این گناه کبیره نیست و اینجا هم شنونده دیگه خودش باید عاقل باشه که الحمدلله به اندازه کافی هست.  پس در این مورد هم بهتره از اول آدم مراقب باشه که اسیر این گناه نشه و اگر هم شد سریعا با توبه برگرده و از دست حس از دست رفتگی خودشو نجات بده.