چطور می توانم این رابطه ام با پدرم را بهتر کنم؟

سؤال:
من 15 سال دارم و مقید به احکام دینی هستم و پدرم حدود 40 ساله و دبیر است. تا حدود 7 سالگی مورد توجه پدرم بودم و بعد از آن این رابطه کمرنگ شد. از نظر پدرم در رابطه با این فاصله مادرم مقصر است به خاطر اینکه در مورد شیطنت‌های من به پدرم شکایت می‌کرد و کم کم موجب این فاصله شد.

از آنجایی که من بچه‌ای بودم که از لحاظ هوشی نسبت به هم سن و سال هایم بالاتر بودم، انتظارات زیادی از پدرم داشتم و یک نمونه اش اینکه از سن 9 سالگی موبایل می خواستم و این مغایر با شرایط خانواده بود و آنها با موبایل داشتنم در اون سن مخالف بودند.

یا مثلا در رابطه با فضای مجازی و اینترنت در 13 سالگی با پدر و مادرم درگیر بودم و بالاخره توانستم در همان سن به خواسته ام برسم. حالا چند سوال دارم:
1)چطور می توانم این رابطه را بهتر کنم؟
2) برخورد من وقتی که پدرم غیر منطقی عمل می کند باید چطور باشد؟
3)آیا نیاز به مشاوره حضوری دارم یا نه؟

 



پاسخ:
حق با شماست و مهر طلبی شما از پدرتان کاملا طبیعی است و اینکه او محبتش از 7 سالگی شما به بعد کاهش یافته می تواند یک مسئله طبیعی باشد زیرا به هر حال بزرگتر شدن فرزندان و رفتن به مدرسه و وقت کمتری که دارند موجب می شوند والدین در سنین مدرسه محبت خود را به فرزندان کاهش دهند منتها این امر اگر چه ناخواسته است ولی امری غیر منطقی است زیرا انسان تا پایان عمرش نیاز به محبت دارد و این نوع محبت اوست که در هر برهه سنی تغییر می کند.

الحمدلله به نظر می رسد شما از روحیّه خوبی در پذیرش واقعیّت برخوردار هستید؛ بنابراین خوب بیندیشید که آیا امکان دارد نوع رفتارتان با پدرتان به گونه ای بوده باشد که زمینه ارتباط ناسالم را بین شما و او فراهم سازد؟! زیرا به عنوان مثال همین که خدای ناکرده در مقابل وی عصبانی گشته و با داد و فریاد با او برخورد کرده باشید این زمینه را فراهم می سازد که وی خود را مستحق بداند که لااقل به شیوه مشابهی با شما رفتار نماید و همین عامل زمینه ای فراهم می سازد که متأسفانه مرز احترام ها فرو ریخته و وی جملاتی به زبان راند که شایسته شما و وی نیست.


درصد قابل توجّهی از نوع عملکرد دیگران در قبال ما متأثّر از شیوه برخورد ماست.

در شرایط کنونی بهترین کار این است که اجازه ندهید این بی مهری پدر برای او عادت شود بلکه سعی کنید از طریق راهکارهایی هم رفتار خودتان را با او اصلاح کنید و هم نظر پدرتان را نسبت به خودتان تغییر دهید.

1. قبل از هر چیز ابتدا سعی کنید ریشه مشکل را پیدا کنید و ببینید کدام کارهای شما بیشتر حساسیت پدرتان را برمی انگیزد. از انجام آن کارها جدا خودداری کنید.

2. به خاطر داشته باشید که پاداش زیاد در قبال احسان به والدین بیشتر شامل مواردی است که انسان از نیکی کردن کراهت دارد یا خوش رفتاری برای او هزینه بردار است.

3. همیشه بهترین کار کنار آمدن با مشکل و انتخاب بهترین راه است.

4. هرچه تنش ها و اصطکاک ها بیشتر شود راه مسدود تر می شود پس راه محبت و سازش را پیش بگیرید، چرا که با این کار هم به دستورات دین عمل کرده اید و مأجور هستید و هم مشکلات تا حد زیادی حل خواهد شد.
5. حساسیت بر سر حرف ها یا رفتارهای نادرست والدین کار بیهوده ای است و شما می توانید با متانت و با احترام از کنار این گونه مسایل بگذرید.

6. به یاد داشته باشید حتی زمانی که فکر می کنیم حق با ما است، اجازه توهین به والدین خود را نداریم.

7. احترام گذاردن به والدین چه پدر و چه مادر یک ضرورت تغییر ناپذیر است و هیچ پدیده ای نمی تواند مجوز بی حرمتی نسبت به والدین شود. ضمن اینکه با احترام گذاشتن، آنها نرم خوی تر می شوند.

8. از ایجاد تغییر و اصلاح در رفتار پدرتان مأیوس نشوید.

9. هرگونه واکنش شدید در برابر پدرتان تنها کارها را بغرنج تر و وخیم تر می کند؛ بنابراین برخی از واقعیّت ها را در زندگی با وی پذیرفته و با آن کنار بیایید تا انرژی روانی شما بیهوده به هدر نرفته و دلسردتان نکند. به عنوان مثال هرگز سعی در ایجاد تغییر ناگهانی و برخوردهای تند و عجولانه نداشته باشید که این شکل رفتار نه تنها وی را به سوی مخالفت می کشاند، بلکه ناسازگاری را به صورت لجاجت آمیز در ایشان تشدید می نماید.

10. در صورتی که مقدورتان باشد هرگاه پدرتان را در حالت خوشحالی و خشنودی احساس کردید خود را به او نزدیک کنید و با انجام یک عمل نیک سر صحبت را با ایشان باز کرده و حرفهای دلتان را با وی درمیان بگذارید. می توانید در این فرصت از او بخواهید تا شما را نصیحت کنند و از آنچه ایشان را شاد می کند شما را خبر دهند و از آنچه او را ناراحت می کند شما را برحذر بدارند.

برادر عزیز! فعلا نیازی به مراجعه به مشاور ندارید ولی اگر راهکارها را انجام دادید ولی نگرش پدرتان تغییر نکرد از ایشان بخواهید تا با همراهی یکدیگر به مشاور مراجعه نمایید.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=64174&p=1004820&viewfull=1#post10...