خاطره ای از زبان جانباز مرحوم محمود یوسفیان برایتان نقل کنم که البته این خاطره یک طبعِ شوخی هم دارد ؛ محمود می گفت : قبلِ یکی از عملیات ها مرحوم فخرالدین حجازی (1)  از سخنوران مشهور کشوری به لشگر 17 علی ابن ابیطالب (علیه السلام)(2) آمده بود و برای رزمنده ها سخنرانی کرد در قسمتی از سخنان خود  {با این مضمون} گفت : «شما قمی ها ، سمنانی ها ، شاهرودی ها ، مهدی شهری ها و... آدم نیستید!!؟»

محمود می گفت : تا این جملات را آقای حجازی به زبان آورد من سرم را پایین انداختم و با یک عکس العمل صریح بر جمله نوشته شده بر جیبِ پیراهنِ بسیجی خود که نوشته بود « اعزامی از مهدی شهر » دست گذاشتم تا کسی کلمه « مهدی شهر» را نبیند موقعی دست خود را از جیب برداشتم که آقای حجازی ادامه داد : «بلکه شما فرشته اید.»

جمله فرشته بودن باعث شد تا  سینه خود را  جلو بیندازم و گردن  راست بگیرم و لبخند بر لبم بیاید.

می دانید این خاطره مرا به یاد چه چیزی انداخت؟ به یاد اینکه بعضی ها به چه چیزهایی افتخار می کنند که واقعا جای افتخار دارد فرشته بودن جای بالندگی و افتخار و سربلندی است نه زشتی و ظلم ؟!

-----

1-    فخرالدین حجازی سال ‌۱۳۰۸ در شهر سبزوار متولد شد. وی با نوشتن مقالات سیاسی در نشریه «اسرار شرق» و هفته‌نامه «جلوه حقیقت» با وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیار به دفاع از حق و مبارزه با حکومت پهلوی پرداخت.

همزمان با اوج‌گیری فعالیت جمعیت فدائیان اسلام، همکاری خود را با یاران شهید نواب صفوی آغاز کرد و در سال ۱۳۳۹ از طریق سخنرانی در کنار بارگاه امام رضا(ع) دامنه مبارزات را علیه حکومت پهلوی وسعت بخشید. وی در سال ۱۳۴۷ موسسه علمی و اسلامی بعثت را برای انتشار کتاب‌های اسلامی در تهران تاسیس کرد. فخرالدین حجازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کسب بیشترین آرای مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سه دوره نماینده بود. پس از آغاز جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، در
بین بسیجیان حضور مى‏یافت؛ لذا سخنرانى‏هایش در یگان‏هاى مختلف رزمی در مناطق عملیاتى، طرفداران بسیارى داشت. در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ نشان درجه‌ دو تعلیم و تربیت به وی اعطا شد. این سخنران مذهبی دهه‌های۱۳۳۰ تا۱۳۶۰ سی‌ام اردیبهشت سال ۱۳۸۶ درگذشت.

2-    ‌تیپ 17 قم، پس از عملیات طریق‌القدس، در منطقه‌ی عمومی شوش ‌‌با بهره گیری از نیروهای قم‌، مشهد‌، بهبهان‌ و شوش به فرماندهی مرتضی صفاری راه اندازی شد‌.

گفته می شود علت اصلی نام و شماره‌گذاری ‌تیپ 17 قم، حضور زیاد نیروهای قمی در این تیپ ‌باشد که به یاد حضرت فاطمه‌ معصومه‌(س) اسم تیپ را «قم» و به‌ یاد قیام قمی‌ها در اعتراض به مقاله‌ی اهانت‌آمیز روزنامه‌ی اطلاعات در 17 دی‌ماه 1356 به امام خمینی‌(ره) شماره‌ی آن‌ «‌17» شد.

 زمان زیادی از راه‌اندازی تیپ نگذشته بود که شهید مجید بقایی، فرمانده‌ قرارگاه فجر سپاه، مرتضی صفاری را ‌به‌عنوان جانشین خود به این قرار‌گاه برد و فرماندهی تیپ ‌17 قم را به حسن درویش سپرد.

مردادماه 1361، تیپ 17 قم به  تیپ 17 علی‌بن‌ابی طالب‌(ع) تغییرنام یافت. از این زمان به بعد استان‌های مرکزی‌، سمنان و زنجان تأمین‌کننده‌‌ی اصلی ‌نیروی تیپ17 علی‌بن‌ابی‌طالب شدند.

درآبان ماه 1363 برادر غلامرضا جعفری به فرماندهی این تیپ گذاشته شد و تا خرداد1367 حدود 43 ماه عهده دار این سمت بود.

این لشکر پر‌آوازه‌، در زمان جنگ در کنار حماسه‌آفرینی‌های ماندگارش به گسترش سازمان رزمی سپاه‌پاسداران کمک‌های بسیاری کرد.

تیپ‌های 12 قائم(عج) از استان سمنان‌، صاحب‌الامر‌(عج) از استان زنجان و لشکر 71 روح‌الله از استان مرکزی،‌ یگان‌های عملیاتی پرتوانی بودند که از درون لشکر 17 علی‌بن‌‌ابیطالب(ع) تشکیل شدند.