سؤال:
جوانی 23 ساله هستم که شدیدا نیاز جنسی دارم. متاسفانه شرایط به گونه ای است که نه امکان ازدواج دائم دارم و نه می توانم ازدواج موقت کنم. این مساله باعت بیماری روحی و تشویش و نگرانی در من شده است، باید چه کنم؟

 

 

پاسخ:

آنچه فرمودید را تا حدود زیادی تأیید می کنیم در شرایط فعلی واقعا ازدواج کردن مشکل است و از طرفی غریزه جنسی نیز افراد را تحت فشار قرار می دهد و تقاضای رفع دارد و از طرف دیگر مشکلات متعددی در انتظار جوانی است که قصد ازدواج دارد اما به هر حال نباید ناامید شد و باید با عزم و یقین ادامه داد.

 

ازدواج بزرگترین و مهم ترین اتفاق در زندگی هر انسان است. موفقیت یا شکست در آن، در سرنوشت هر یک از زن و مرد اثری ژرف و تعیین کننده بر جای می نهد و چه بسا اصلی‏ترین و برجسته ‏ترین خطوط سیر زندگی ایشان را رقم می زند. پیوند ازدواج میثاقی ابدی است که دامنه آن می تواند تا جهان آخرت گسترده باشد، به شرطی که بر اساس دستور خدا و همراه با تفکر و دوراندیشی باشد و هر یک از زوجین در انجام وظایف خود کوتاهی نکنند.

 

در ازدواج علاوه بر بلوغ جسمانی، روانی و اجتماعی، تمکن و قدرت اقتصادی نیز لازم است. یعنی مردی که می خواهد ازدواج کند، باید دارای حداقل امکانات مالی و نیز شغل و درآمدی برای تشکیل خانواده باشد؛ در غیر این صورت نباید اقدام به ازدواج کند. اما اگر توان کار کردن و امکان یافتن شغل مناسبی را دارد و می تواند حداقل امکانات زندگی را، (ولو اینکه مجبور شود بعضی از مخارج غیر ضروری را نادیده بگیرد) فراهم کند، باید بر خدا توکل کند و اقدام به ازدواج کند که خداوند وعده یاری و کمک به او داده است.[1]

 

در باره لزوم ازدواج باید بگوییم، ازدواج یک سنت اسلام است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است: کسی که از سنت ازدواج روی گردان باشد از (امت) من نیست.[2] همچنین در روایتی آمده است که اگر کسی حداقل امکانات ازدواج را دارد ولی به خاطر ترس از اینکه شاید نتواند بار اقتصادی زندگی را بر دوش کشد، ازدواج نکند، بر خدا بدگمان شده و قدرت خدا را دست کم گرفته است. [3] علاوه بر اینکه هر جوان پاک و مؤمنی چون شما اگر بخواهد در این اوضاع و احوال جامعه که بی بندوباری و تهاجم فرهنگی دشمن از هر سو جوانان پاک ما را هدف گرفته، سالم زندگی کند و آلوده به گناه نشود، هر چه زودتر باید ازدواج کند و خود را در سنگر آن قرار دهد که در روایات زیادی آمده است: هر گاه جوانی ازدواج کند نیمی از ایمانش را حفظ کرده است.[4]

 

برادر گرامی؛ اگر تشخیص داده اید که ازدواج برای شما واجب است یعنی در صورت ازدواج نکردن به حرام می افتید در صورت امکان باید ازدواج نمایید و در این مورد رضایت پدر و مادر در این مورد شرط نیست و مسأله تحصیل، خدمت نظام وظیفه و شغل نباید مانع این کار باشد زیرا خداوند خودش در قرآن سوره نور آیه 32 [5] فرموده در صورتی که ازدواج نمایید خداوند شما را از فضل و کرمش بی نیاز می کند و این چیزی است که به تجربه ثابت شده که بسیاری از افراد بعد از ازدواج هم شغل پیدا کرده اند و هم خداوند مخارج آنها را تأمین کرده است. البته سعی کنید ایمان و خلوص خود را تقویت کنید و تا آنجا که ممکن است اگرچه با کمک افراد دیگر رضایت پدر و مادر را هم جلب نمایید.

 

پرسشگر گرامی! انسان موجودی است که سر تا پا نیازمند است، در حالی که راه های رفع نیاز همیشه برای او میسر نیست. در این مواقع دو کار باید انجام دهد: اول این که در صدد یافتن راه مناسبی برای رفع نیازش باشد و دوم این که بکوشد احساس نیازش را به طریقی کاهش دهد یا حداقل آن را تشدید نکند. اگر بخواهد غیر از این دو را انجام دهد، دچار درد سر می شود و مشکلاتش را بیشتر می کند. نیاز به ازدواج نیز از این قانون مستثنی نیست و باید دو کار فوق برای آن انجام شود.

 

بنابراین اگر به هیچ وجه امکان ازدواج برایتان فراهم نیست می توانید از راهکارهای کنترل غریزه این غریزه را تحت کنترل در آورید. در صورت نیاز این راهکارها تقدیم خواهد شد.

 

--------------------------------------------

 

پی نوشت ها:

 

1. سوره نور: آیه 32 و 33.

 

2. فَمَنْ‏ رَغِبَ‏ عَنْ‏ سُنَّتِی‏ فَلَیْسَ مِنِّی‏؛ نورى، حسین بن محمد تقى، ‏مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، 1408ق‏، ج14، ص 152.

 

3. مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَ‏ بِاللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏، طبرسى، حسن بن فضل، ‏مکارم الأخلاق‏، قم‏: شریف رضى‏، 1412ق، ص 197.

4.

مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ‏ دِینِهِ‏ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ أَوِ الْبَاقِی؛ کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ‏کافی، قم‏: دار الحدیث، ‏1429ق، ج10، ص582.

 

5. وَأَنکِحُواْ الْأَیَمَى‏ مِنکُمْ وَالصَّلِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَآئِکُمْ إِن یَکُونُواْ فُقَرَآءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِیمٌ

http://askdin.com/comment/1039407#comment-1039407