بزرگ شدن پروستات به معنی افزایش حجم غده پروستات در اثر افزایش بافت چربی می‌باشد که البته نوع غیر سرطانی ورم پروستات می‌باشد

 

اگر یک مرد 60 ساله هستید، حدود 55% شانس ابتلا به بزرگ شدن پروستات در شما وجود دارد اما اگر بیشتر از این سن دارید، این احتمال به 90% افزایش پیدا خواهد کرد.

بزرگ شدن پروستات به معنی افزایش حجم غده پروستات در اثر افزایش بافت چربی می‌باشد که در اصطلاح به آن PBH یا hyperplasia گفته می‌شود که البته نوع غیر سرطانی ورم پروستات می‌باشد. به محض اینکه این غده شروع به بزرگ شدن می‌کند، شخص دچار احساس شدید ادرار می‌شود اما در واقع این احساس کاذب بوده و جریان ادرار بسیار کم می‌شود.

 

البته مشکلات ادراری تنها بخشی از مشکلا ت بزرگ شدن پروستات به شمار می‌رود. این مشکل در روابط جنسی و حتی پوشش کلی لباس نیز تاثیر گذار است. در اغلب موارد بزرگ شدن غده پروستات علامت نا هماهنگی هورمونهاست که می‌تواند ضربه ای اساسی به بدن وارد کند.

بیشتر پزشکان در ابتدای تشخیص، صبر می‌کنند تا روند پیشرفت این بیماری را ارزیابی کنند. در واقع ترکیب این غده زیاد سریع رشد نمی‌کند و نمی‌توان نظر قطعی در مورد آن داد بنابراین شخص مجبور است تا با آن کنار بیاید.اگر تاثیرات بیماری غیر قابل کنترل باشد، در این صورت قدم بعدی جراحی می‌باشد.

در حقیقت این نظریه گزینه های دیگر را رد می‌کند بنابراین شخص باید هر چه سریعتر پروستات خود را عمل کند. بعضی از راه های که پیشنهاد می‌شود می‌تواند بعد از عمل روشی برای پیشگیری دوباره باشد. حتی می‌توان به عنوان یک روش پیشگیری کلی هم از آن نام برد.
 

مراقبت از پروستات بزرگ شده
 

 چگونه از رشد غده پروستات و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم؟

بعضی از پزشکان در طول دوران افزایش سن، مبتلا شدن به غده پروستات را امتیاز بندی می‌کنند. به همین دلیل در بیشتر مواقع قبل از بروز مشکل جدی آن را کنترل می‌کنند. 

بیشتر بیماران در قدمهای اولیه سعی می‌کنند تا از پیشرفت غده جلوگیری کنند تا اینکه نیازی به عمل جراحی نباشد، و این کار به روند بهبود بسیار کمک می‌کند.
 

حالا ببینیم چگونه می‌توان از بزرگ شدن پروستات پیشگیری کرد:

  • در ابتدا بهتر است غذاهای سرشار از پروتئین مصرف شود تا غده پروستات تقویت شود و در طول هفته از سبزیهایی مثل : کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم و خوراکی‌هایی که حاوی روی و منیزیم فراوان باشد استفاده نمود.
     
  • فعالیت بدنی تاثیر بسیار مهمی‌در روند کاهش رشد غده پروستات دارد. تحقیقات نشان داده، مردانی که فعالیت بدنی خوبی دارند و به ورزش می‌پردازند، به میزان40% کمتر از دیگران دچار ورم غده پروستات می‌شوند.
     
  • برای کاهش رشد غده پروستات می‌توانید ازماده مکمل گرفته شده از درخت نخل استفاده کنید. درخت نخل دارای ترکیباتی است که به غده پروستات کمک می‌کند تا از رشد بی رویه آن جلوگیری شود . و یا اگر کسی هم مبتلا شده باشد، از روند پیشرفت رشد می‌کاهد.
     
  • بهتر است از مکملهایی استفاده کنید که حاوی حدود 85% اسیدهای چرب فعال و استرول باشد. و روزانه بین 300 تا 350 میلی گرم از آن استفاده کنید.
     
  • بهتر از درخت نخل می‌توان به بتا سیتوسترول اشاره کرد که نقش بسیار مهمی‌در کاهش رشد غده پروستات و مهمتر از آن، در پیشگیری از بروز رشد در غده پروستات نقش دارد. در مطالعات آزمایشگاهی نقش این ماده در کاهش روند رو به رشد غده به اثبات رسیده است.
     
  • روش دیگر جلوگیری ازرشد پروستات، استفاده از عصاره درختی به نام زغال اخته است. این ماده حاوی ترکیباتی است که مانع افزایش سلولهای سرطانی می‌شود. در واقع این ماده از پیشرفت همه نوع غده‌های پروستات جلوگیری می‌کند.
     

 وقتی که پروستات به مرحله رشد خود رسید، حفظ سلامتی شخص بسیار مهم است. به طور کلی حفظ روحیه و پیشرفت در زندگی نوعی مبارزه قوی علیه پیشرفت این غده سرطانی است.
 

بیشتر بدانید : کوچک کردن پروستات با رژیم غذایی

بیشتر بدانید : درمان بزرگی پروستات با لیزر و عوارض آن

بیشتر بدانید : چه خوراکی هایی به کوچک شدن پروستات کمک می کنند؟

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ