یک خانم17ساله و به شدت مذهبی هستم. مشکل من این است که به شدت خجالتی هستم و نحوه برخورد با همسرم را نمی دانم. همسرم خیلی تمایل دارد که ازپشت با من رابطه برقرارکند و این خیلی من را زجرمی دهد اما من نمی توانم نه بگویم. به شدت ازهمسرم می ترسم وبا او راحت نیستم لطفا مرا راهنمایی کنید.

 

 

 

پاسخ:

در پاسخ به سؤالتان باید عرض کنیم  چاره ی کار این است که با همسرتان صحبت کنید و با بیان خواست ها و نیازهایتان یکدیگر را در شناخت بهتر هم راهنمایی نمایید. در زمینه های مختلفی از جمله مسائل زناشویی و رفتارهای مابینتان از او سؤال کنید که چه چیزهایی را بیشتر دوست دارد؟ همچنان که به گفته های او گوش می دهید، عقاید خود را نیز در این زمینه وارد بحث کنید. شناخت توقعات همسرتان می تواند اولین و گاهی بعد از برآورده کردن خواسته های او آخرین راه حل مشکلات بین شما باشد. بعد از گفتگو در مورد علایق همسرتان و آگاهی از نظرات او، برای شناخت بیشتر و روابطی بهتر با یکدیگر (با در نظر گرفتن علایق و سلایق هر دو طرف) کمی به خودتان فرصت بدهید.
اما در مورد روابط جنسی نیز این مسئله بسیار مهم است و باید سعی کنید از علائق خودتان برای همسرتان صحبت کنید و او را قانع کنید که این نوع رابطه به صلاح نیست و دارای عوارض بهداشتی و جسمانی زیادی است و با روح انسانی نیز در تضاد است. زیرا آداب و دستوراتی که اسلام برای آمیزش بیان کرده است، با توجّه به اهداف آن است یعنی هم بهداشت روانی ازدواج را در نظر گرفته تا زن و مرد از طریق این رفتار، به سکون و آرامش روانی و اوج لذت مشروع دست یابند و هم حفظ عفت و سلامت نسل و مسایل بهداشتی را مورد توجّه قرار داده است. بنابراین این نوع رابطه اصلا مورد تأیید نیست و باید همسرتان را مجاب کنید که رابطه غیر متعارف نداشته باشد.

 

اما در مورد شیوه های ابراز علاقه و محبت باید بیان داریم که بطور کلی دو نوع شیوه ابراز محبت داریم. یکی ابراز محبت کلامی و دوم ابراز محبت غیرکلامی. 

 

ابراز محبت کلامی به صورت جاری ساختن عشق و مهر و دوستی از طریق حرف زدن با دیگری است و ابراز محبت غیرکلامی آن است که نه تنها با استفاده از زبان که با استفاده از یکسری روش ها به همسر و شریک زندگی خود نشان دهیم که مورد علاقه و محبت ماست همانند لبخند زدن.نمی توان گفت ابراز محبت کلامی بهتر است یا غیرکلامی بلکه برای داشتن یک زندگی خوب هر دوی این ابراز محبت ها باید در جریان باشد اما متاسفانه در بسیاری از خانواده ها دیده می شود که یکی از همسران ابراز محبت کلامی پائینی داشته و معتقدند با عمل خود به دیگری محبت می کنند در حالی که هر عملی را نمی توان به عنوان ابراز محبت غیرکلامی (عملی) نام برد. مثلاً شوهری که معتقد است با کار کردن خود بیرون از منزل به همسرش محبت می کند و با این عمل به او ابراز علاقه می کند، دلیل منطقی و یا حتی مطابق با عاطفه همسرش به وی ارائه نمی کند بنابراین محبت غیرکلامی باید یک شرایط عاطفی و احساسی را نیز در بطن خود داشته باشد مثل خریدن گل برای همسر.
بنابراین هر عمل و فعالیتی را نمی توان به عنوان محبت غیرکلامی محسوب کرد. لذا روانشناسان طی تحقیقات خانواده پژوهی خود محبت کارآمد و غیرکلامی را شناسایی کرده اند.ما بطور کلی پنج دسته محبت غیرکلامی داریم:

 

1- لبخند زدن به شریک زندگی: لبخند زدن به شریک زندگی در تمام فرهنگ ها معنی یکسانی دارد. در همه فرهنگ ها فرد با لبخند زدن به همسر خود عشق و امنیت را به او القا کرده و به او نوید ادامه مسرت بخش زندگی را می دهد.

 

2- همانند سازی: در بسیاری از امور افراد مهم و عزیز الگوی ما قرار می گیرند که البته این الگوبرداری از همسر باعث نزدیکی به او می شود. مثلاً شوهری که با الگوبرداری از رفتار محبت آمیز همسرش، به او محبت می کند، با این شیوه غیرکلامی محبت خود را به همسرش نشان می دهد.

 

3- همزبانی عاشقانه سومین شیوه است، وقتی که زوجین روبه روی یکدیگر نشسته و با یکدیگر به نرمی و محبت حرف می زنند.

 

4- گوش دادن فعال نیز شیوه چهارم است. به عقیده چارلز الیوت هیچ چیز به اندازه توجه کردن به حرفهای طرف مقابل برایش خوشحال کننده و خوشایند نیست. تماس چشمی نیز هنگامی که همسر صحبت می کند، زوج دیگری حرف نزند و به چشمان او نگاه کرده و تمام توجه را به او جلب کند. تحقیقات نشان داده کسانی که تماس چشمی بیشتری با هم دارند، احساس می کنند که در حال برقراری ارتباط خوبی با هم هستند.

 

5- طنین آخرین شیوه است. یک کلمه می تواند معانی مختلفی داشته باشد. یک جمله وقتی با محبت و مهربانی گفته می شود می تواند یک رابطه را از بین ببرد و به بازسازی و بهبود در رابطه کمک کند. زوج هایی که خشمشان را در صدایشان ابراز می کنند، رضایت زناشویی پائینی دارند. ابراز محبت کلامی فقط در قالب کلمات نیست بلکه به تن و لحن صدایی که کلمات را بیان می کنیم نیز برمی گردد. با این که ابراز محبت کلامی و غیرکلامی می تواند روابط میان افراد را بهبود بخشد ولی باز با این حال این ابراز محبت در خلا شکل نگرفته و باید یک فضای عاطفی میان زوجین برقرار باشد. اگر فضای عاطفی در میان زن و شوهر برقرار نباشد ابراز عشق و عاطفه و احساسات با یکدیگر با سختی روبه رو می شود. خیلی از اوقات زوجین قصد دارند با یکدیگر بامحبت رفتار کنند و ابراز احساسات کنند ولی به دلیل فضای ضدعاطفی میانشان از این عمل امتناع می کنند.

 

در این موارد توصیه می شود همسران با کمک یک مشاور خانواده یا روانشناس معضل پیش آمده را حل کنند.

http://askdin.com/comment/1042956#comment-1042956