با عنایت به آموزه های مکتب حیات بخش اسلام، در می یابیم انفاق از مهم ترین اصول اسلامی است که در سایه آن بسیاری از مشکلات و محرومیت های جامعه ریشه کن می گردد. انفاق مهم ترین ابزار جهت برقراری عدل و قسط در جامعه است زیرا مانع انباشته شدن اموال وامکانات در دست قشر مرفه و ثروتمند شده و باعث از بین رفتن شکاف های عمیق اقتصادی جامعه می گردد. انفاق دارای آثار فراوانی است که تعدیل ثروت وکم شدن اختلافات طبقاتى،تنها یکی از نتایج آن می باشد. ایجاد محبّت، شکوفایى روح سخاوت، گشایش در امور دنیوی، پاکی و افزایش مال و ثروت، رقّت و صفای قلب،آرامش روح وروان، لذت یاری رسانی به همنوع، آمرزش گناهان و بالاتر از همه قرب به خداوند ودستیابی به رضوان الهی ...،همگی از برکات این عمل حسنه اند.
از نشانه های اهمیت و جایگاه انفاق در زندگی انسان آنست که خدای سبحان در آیه 7سوره حدید، انفاق را در کنار ایمان به خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر نموده می فرماید: «آمنوا بالله و رسوله وانفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه فالذین آمنوا منکم و انفقوا لهم اجر کبیر» به خدا و پیامبر او ایمان آورید و از آنچه شما را در[استفاده از] آن جانشین کرده است انفاق کنید؛ زیرا کسانی از شما که ایمان آورده و انفاق کنند پاداش بزرگی خواهند داشت

از آنجائی که استفاده از فرصت‏ها در این دنیای فانی، برای انسان ارزش بی نظیری است که خداوند رحمن در اختیار او قرار داده،پس عاقلانه ترین حرکت آنست که با بهره گیری ازتعالیم روح بخش اسلام،به بالاترین حظ وبهره دست یافته وبتوان در عرصه عمل نیز گوی سبقت را ربوده و به سعادت دو جهان رسید.به همین منظور در این بخش از پایگاه راز ماندگاری، در سایه الطاف الهی و در حد توان به بررسی انفاق از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام)پرداخته ایم.با آرزوی توفیق برای همه کسانی که طالب رضای حق هستند.