یکی مشکلات افراد بخصوص در فصول گرم بوی بد عرق است. در ابتدا بهتره اول بدونیم عرق چیه و در ادامه علت ها و راهکارهای کاهش بوی بد عرق یکی مشکلات افراد بخصوص در فصول گرم بوی بد عرق است. در ابتدا بهتره اول بدونیم عرق چیه و در ادامه علت ها و راهکارهای کاهش بوی بد عرق صحبت میکنیم.

عرق تشکیل شده از آب و نمک و کمی پروتئین است که از غدد عرق پوست ترشح می‌شوند. علت ترشح آن، این است که بدن با تبخیر شدن آب از سطح پوست گرمای بدن را تنظیم و کاهش میدهد. این تعرق میتواند بعلت گرمی هوا و وضعیت آب و هوا، مصرف بعضی از خوراکی ها و یا داروها، تغییرات هورمونی، افزایش فعالیت، استرس یا هیجانات ویا دیگر وضعیت های روحی و... باشد. تعداد غدد عرق پوست در نواحی زیر بغل، کف دست و پا، صورت و نواحی تناسلی می‌توانند بیشتر باشند.

همینطور گفته شد عرق حاوی مواد بد بو نیست و خودبخود بوی خاصی ندارد. رشد بعضی از باکتریهای بیضرر موجود برروی پوستمون و تغذیه از عرق باعث تراوش ترشحاتی میشوند که منجر به بوی عرق میشود.

بهتر است بدانیم که مصرف زیاد سیر و پیاز میتواند بوی بد عرق را تشدید کند.

به غیر از علت های گفته شد، لباس های تنگ، چاقی، جنس نامناسب و پلاستیکی لباس ها، بعضی از بیماریها و تب و ... نیز میتواند باعث افزایش ترشح عرق و یا مستعد کننده محیط برای رشد باکتریهای تولید کننده بوی نامطبوع شود. 

با رعایت این عوامل، شست و شوی روزانه بدن ‌و لباس، استفاده از بعضی از فرآورده های خوشبو کننده و کاهنده تعرق، و در صورت نیاز بعضی از اقدامات درمانی میتوان از ترشح بیش از حد عرق جلوگیری کرد. 

جالب است بدانید ترشح بیش از حد نرمال اختلال هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis ) نامیده میشود که میتواند آزاردهنده بوده و کیفیت زندگی فرد را از جهات مختلف کاهش دهد. 

در پست بعدی اقدامات کمکی و درمان ها را به منظور کاهش  موثر عرق بدن و بوی نامطبوع آن رابرایتان توضیح خواهیم داد.