این وسواس رو چطور درمان کنم؟

سوال:

با سلام دختری 26 ساله هستم. حدود یکسال است دچار وسواس شدید شده ام به گونه ای که خودم خسته شده ام من به محض اینکه دستشویی میرم با گوشی موبایل میروم و فیلم میگیرم ولی با این حال چند بار پای خود را با تاید میشورم. و شلوار عوض میکنم در روز گذشته  به محض اینکه از خواب برای سحری بیدار شدم احساس کردم دستشویی به درون شلوارم ریخته است باور کنید الان که دارم اینها را می نویسم احساس میکنم که نکنه با پتو خشک کرده ام (میدانم این کار را نکرده ام) با این حال چند قطره ریخت درون لباس زیرم الان محل کارم هستم با خود میگویم که نکنه به فرش رسیده باشه یا نکنه من با پتو خشک کرده ام تو رو خدا جوابم را بدهید. ممنون

پاسخ:

با سلام خدمت شما بزرگوار
نماز روزه شما قبول
به چند سؤال بنده پاسخ بفرمایید در خدمت تان خواهم بود؟
معمولا از نشانه های زیر کدام را دارید؟
دلشوره، بی قرار، احساس تهوع، احساس پرپر زدن پروانه در شکم، گوش به زنگ بودن و احتمال اتفاق ناگوار، تکرر ادرار، عرق کردن زیاد، میل به تنهایی، تپش قلب، خشکی دهان، گرفتگی و کوفتگی عضلات،فکرهای تکراری، گریز از برخی از موقعیت ها، فراموشی و کم شدن قدرت حافظه،
در خانواده کسی مشکل وسواس دارد؟ برنامه روزانه شما؟
برای مبارزه با این حالات و رفتارهای وسواس گونه چه کارهایی کرده اید؟
چندبار مشاوره حضوری یا غیرحضوری (با کارشناس روان شناس یا کارشناس فقه) گرفته اید؟
خب، حال کمی فکر کنید به نظرتان باید چه کار کنید؟
چه کارهایی که می کنید( یا نمی کنید) وسواس شما کم می شود؟
چه کارهایی که نمی کنید (یا می کنید) وسواس شما زیادتر می شود؟


پاسخ پرسشگر به سؤالات
با سلام
1-من دلشوره،تکرار ادرار،عرق کردن زیاد، فکرهای تکراری،بعضی مواقع کم شدن حافظه
2- خیر خانواده ام وسواس ندارن با خود فکر میکنم چطور میتوانند اینگونه ادامه بدهند بعد به این نتیجه میرسم خودم هم این گونه بودم.
3-برنامه من به صورت است که از خواب بیدار میشوم بعد از کنترل اینکه ادرارم به تختم نرسیده باشد و بعد فیلم یگیرم و لباس میپوشم به محل کارم میرم بعد حتی وقتی برای کارای شرکت به دارایی مراجعه میکنم فیلم میگیرم همچنین برای یک گوپی ساده فیلم میگیرم و بعد به خانه حمام و البته با کمک گوشی
4-با خودم حرف میزنم که کارم نادرست است ولی باز ادامه میدهم
5-تا حالا به مشاور مراجعه نکردم اگر میتوانید شماره بدهید
6- نمیدانم
7- هیچ کاری نمیتوانم بکنم که کم شود
8- مداوم حمام میرم که لباسم کثیف نباشد
تورو خدا کمکم کنید الان بعد از سرکار رفتم حمام بعد فیلمم وسطش پاک شد الان حتی نمیتوانم افطار بخورم

.................
پاسخ مشاور
مشکل کلیوی و مجاری ادرار دارید؟ باید دنبال درمان باشید ولی اگر ندارید؟ اصل بر پاک بودن است. برای نجس بودن باید یقین پیدا کنیم لزومی نداره بررسی کنید همین که شک دارید که نجس شده بی خیال شوید
این دستور دین و روان شناسان است بنابراین از فردا اصلا بررسی و فیلم برداری را را تعطیل کنید و....
بازم مقاومت و ایستادگی و تلاش کنید که بی اعتنا باشید و توجه نکنید
فکرتون میگه نجس شده اید؟
بگو شک است و من یقین ندارم و ائمه و مَراجع که کارشناسان دین هستند به من فرمودند نظر دین این است که وظیفه ام این است که اعتنا نکنم
فکرت به تو می گوید گناه است؟
بگو : ائمه و مراجع می گویند گناه نیست و تازه از این بالاتر فردای قیامت ما به گردن می گیریم

«مقاومت و تلاش برای اعتنا نکردن» مانند روزه های روزهای نخستین ماه مبارک رمضان سخت است ولی به تدریج اراده قوی تر می شود و مقاومت راحت تر می شود.

اگر به وسواس خود اعتنا کنید و ترتیب اثر دهید احتمال دارد به زودی نماز را هم کنار بگذارید
اگر باز این افکار و بررسی ها را نتوانستید مهار کنید
لازم و واجب است برای دارو درمانی از روان پزشک کمک بگیرید. همه داروها عوارض دارد و براساس سخنان عوامانه دارو درمانی را به خاطر عوارض قطع نکنید. نیز این باور اشتباه است که همه داروهای روان پزشکی اعتیاد آور است. بنابراین داروها را منظم و مستمر طبق دستور مصرف کنید. اثر بخشی و عوارض داروها را به متخصص گزارش دهید تا او داروها را با گزارش و کمک شما تنظیم کند و برای کاهش عوارض توصیه هایی کند یا داروها را تغییر دهد یا کم و زیاد کند. بعد از این که آرامش نسبی پیدا کردید با روان شناس بالینی به صورت حضوری در ارتباط باشید.[1] اگر به هر دلیلی مقدور نبود به روش غیرحضوری از او در این سایت یا بخش آنلاین و یا تلفنی این مرکز کمک بگیرید ولی مسلما اثربخشی مشاوره حضوری را ندارد. برای تسریع در درمان تلاش شما لازم است باید تمرین های خودیاری را جدی بگیرید. از پرسش از کارشناسان احکام به شدت اجتناب کنید چون دانستینی های فقهی مرتبط به وسواس را می دانید. اساس درمان مقاومت در برابر خواهش ذهن برای تکرار رفتار و وارسی است. طبیعتا مقاومت اضطراب به همراه دارد ولی به تدریج قدرت شما قوی تر عادات شکسته و اضطراب سیر نزولی پیدا می کند. این فرایند مانند ترک اعتیاد و مقاومت در برابر هوس برای مصرف کردن است.[2]

..............
1- نرم افزار بی خیال درمانی (نگاهی دینی و روان شناختی به وسواس)، محمدحسین قدیری، دفتر اول
2- همان دفتر سوم، بخش همجون بادبادک
منبع
انجمن گفتگوی دینی، بخش مشاوره، کارشناس حامی 1396/7/20