سلام. خیلی وقته که به دلیل داشتن مشکلات فراوان افسردگی گرفتم. همش تو فکرم، خودم زندگی رو واسه خودم خراب کردم. همش غمگینم. مثلا میخوام یه لباسی رو بپوشم یه چیزی تو ذهنم میگه اگه اینو بپوشی اتفاق بدی میفته. همش استرس دارم، ترس از یه اتفاق ناگوار، یه خبر بد؛ و این باعث میشه از خدا دور باشم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام بر شما

بسیار متأسفیم که دچار چنین افکار، احساسات و هیجانات آزار دهنده و دردناک شده اید. آرزو داریم با تسلط بر این افکار و مدیریت آن به زودی به وضعیت منطقی از نظر افکار برسید و زندگی سرشار ازامید و احساس خوشایند داشته باشید.

قطعا بیماری های ذهنی و فکری مانند بیماری های جسمی نیاز به درمان تخصصی دارد و هر گونه درگیری با این افکار بدون برنامه تخصصی باعث مشغولیت فکری و در نهایت موجب به وجود آمدن ناکامی و افسردگی خواهد شد. برای داشتن یک برنامه و راهکار درمانی نیاز است ریشه این وضعیت شناسایی شده و اولویت درمان (افسردگی،وسواس) مشخص شود این ریشه شناسی و آسیب شناسی و برنامه درمان نیاز به مراجعه به روان شناس بالینی دارد.

اما ذکر چند نکته برای آشنایی با این وضعیتی که در آن قرار دارید لازم است:

۱- همانطور که احتمال بیمارشدن و مریض شدن جسم وجود دارد روان و ذهن ما هم احتمال مریض شدن و بیمار شدن را خواهد داشت. اما نکته اینجاست که همانطور که بیماری های جسمی اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد بیمار شدن سرعت و شتاب بیشتری می گیرد اگر سیستم ایمنی روان ما هم ضعیف شود انواع بیماری ذهنی و روانی روان ما را اشغال خواهد کرد. پس هر انسانی ظرفیت بیماری ذهنی و فکری را دارد.

۲- اگر برای برطرف شدن وسواس فکری و افسردگی با برنامه ریزی پیش بروید شما هم مانند بسیاری از افراد می توانید از زندگی لذت کافی را ببرید.

۳- وسواس فکری به دلایل مختلف سابقه ژنتیکی ، فشارهای روانی و سبک زندگی ممکن است در فرد فعال شود و به تدریج به باور و اعتقادات و افکار منطقی فرد ضربه بزند و آن را ضعیف کند و فرد به افکار منطقی اهمیت بدهد مثلا اگر روسری رو بپوشم اتفاق بدی می افتد در حالی که افرادی که تحت تأثیر این افکار نیستند به راحتی این رفتارهای منطقی را بدون هیچ نوع نگرانی انجام می دهند.

۴- هر چه با وسواس فکری درگیر شوید و بجنگید یا فرار کنید حالتان بدتر می شود.

۵- ذهن ما هیچ وقت تحت کنترل ما نیست یعنی ما نمی توانیم هر چه می خواهیم در ذهن داشته باشیم و هر چه نمی خواهیم از ذهن بیرون کنیم اصلا حضور کامل ذهن در انسان های عادی امری غیر ممکن است پس هجوم این افکار دست ما نیست اما اهمیت ندادن به آن همکاری و همراهی نکردن در دست ماست.

۶- برای درمان بیماری های روانی احتمال نیاز به دارو هم وجود داردکه به تشخیص روان شناس و روان پزشک باید دارو  تجویز شود.

در پایان خدمت شما عرض کنم برای درمان وسواس فکری بهتر است به کانال مرکز مشاوره و خانواده مراجعه کرده و با سرچ کلمه وسواس از راهکارهای ارزشمند کارشناسان استفاده فرمایید.

موفق باشید.