زمانی که معاذ ابن جبل نماز جماعت می خواند یک روز بعد از حمد شروع کرد به خواندن سوره . مرد باقبانی که خسته از آبیاری باز گشته بود، هر چه صبر کرد نماز تمام نشد لذا بنا چار قصد فرادا کرد. پس از نماز معاذ خبر دار شده به آن مرد گفت: این کار تو منافقانه بوده است.
تا این خبر به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله رسید، معاذ را خواست و به ناراحتی به او فرمود: شما مردم را از اسلام و نماز فراری می دهید، مگر نمی دانید که در نماز جماعت باید مراعات حال سالخوردگان و ناتوانان را نمود. (51)

12- تاکید پیامبر صلی الله علیه و آله به شرکت در نماز جماعت

امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله طبق معمول برای ادا نماز صبح با جماعت، وارد مسجد شد. پس از نماز، متوجه شد عده ای از مسلمین برای نماز نیامده اند. نام آنها را به زبان آورد و فرمود: آیا این افراد در نماز شرکت کرده اند؟.
حاضران عرض کردند: نه.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آگاه باشید بر افراد منافق. نمازی سخت تر از نماز عشا و نماز صبح نیست. اگر آنها پاداش بسیار نماز صبح و عشا را به جماعت در می یافتند، گر چه چهار دست و پا (مانند راه رفتن کودکان شیرخوار) خود را به جماعت می رسانند.(52)

13- نماز جماعت برتر از مناجات شبانه

یک روز صبح پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وقتی نماز را با جماعت خوانند رو به جمعیت کرده متوجه شدند که حصرت علی علیه السلام در نماز جماعت نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه علی علیه السلام رفته و آن حصرت را صدا زد، حضرت فاطمه علیه السلام از اطاق بیرون آمد دید پدر بزرگوارشان هستند، عرض کرد: یا رسول الله چه فرمایشی دارید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام در نماز جماعت نبود مگر اتفاقی افتاده است؟
فاطمه علیه السلام عرض کرد: یا رسول الله صلی الله علیه و آله دیشب تا صبح عبادت می کرد لذا بعد از نماز بعلت خستگی خوابید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: فاطمه جان به علی علیه السلام بگو: شب را بخوابد و صبح نماز را در مسجد با جماعت بخواند. فاطمه عرض کرد: چشم یا رسول الله صلی الله علیه و آله.
حضرت علی علیه السلام بر اثر سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت فاطمه علیه السلام بیدار شد، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به او فرمود: یا علی علیه السلام کسی که نماز صبح را با جماعت بخواند گویا تمام شب را در رکوع و سجود بوده و نماز می خوانده است.(53)