پاسخ:
در منابع تاریخی مطلبی دال بر جواز طلاق همسر بدون شاهد در سفر یافت نشد. اگر چه خلاف آن نیز دیده نمی شود، یعنی در جایی به تصریح وجود ندارد که در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) در سفر کسی همسرش را طلاق داد و شاهد گرفت یا نگرفت.
شاید همین عدم بیان باعث اختلاف بین شیعه و اهل سنت در مورد شهادت در طلاق شده است. فقهاى گذشته و حال معتقدند که طلاق، بدون شاهد واقع مى‌شود؛ زیرا طلاق از جمله حقوق مرد است و او براى استیفاى حقش، نیازمند شاهد نیست و از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و صحابه هم، روایتى مبنى بر مشروعیت شهادت وارد نشده است. فقهاى شیعۀ امامیه با این نظریه مخالفند ... از میان کسانى که شهادت دو شاهد عادل را شرط صحت طلاق مى‌دانند، مى‌توان از میان صحابه، امیرالمؤمنین، على بن ابى طالب(علیه السلام) و عمران بن حصین و از میان تابعین، امام محمد باقر و امام جعفر صادق و امامان پس از ایشان (علیهم السلام) و همچنین عطاء و ابن جریح و ابن سیرین را نام برد.(1)
بنابراین نبود دلیل تاریخی مجوز عدم نیاز شاهد نیست، زیرا حکم فقه تنها از تاریخ گرفته نمی شود، بلکه منابع محکمتری مانند قرآن و سنت برای استنباط وجود دارد.


خداوند در قرآن می فرماید:
فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَیْ عَدْلٍ مِنْکُمْ وَأَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ۚ ذَٰلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا(2)
آن‌گاه که (نزدیک است) مدّت عدّه را به پایان رسانند باز یا به نیکویی نگاهشان دارید یا به خوشرفتاری رهاشان کنید و نیز (بر طلاق آنها) دو مرد مسلمان عادل گواه گیرید، و (شما شاهدان نیز) برای خدا شهادت را برپا کنید. بدین وعظ الهی آن کس که به خدا و روز قیامت ایمان آورد پند داده می‌شود، و هر کس خدا ترس و پرهیزکار شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید.


در احادیث نیز به وجود شاهد تصریح شده است.
مردى نزد امیر مؤمنان علیه السّلام آمده گفت: من همسر خود را طلاق‏ دادم، حضرت فرمود: آیا شاهدى‏ دارى؟ عرض کرد: نه، فرمود: پى کار خویش رود (کنایه از اینکه طلاقت باطل است).(3)

بنابراین در تاریخ تصریحی بر طلاق بدون شاهد یا عکس آن در زمان رسول خدا(صلی الله علیه وآله) وجود ندارد و اما آیات قرآن و احادیث وجود شاهد در طلاق را در هر صورت لازم دانسته اند.

 

 


منابع:
1.جمعى از مؤلفان، مجله فقه اهل بیت علیهم السلام (فارسى)، 56 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بیت علیهم السلام، قم - ایران، اول، ه‍ ق، ج‌46، ص: 81‌
2.آیه دوم سوره طلاق
3.تشیخ صدوق، ترجمه من لا یحضره الفقیه‏، مترجم علی اکبر غفاری، نشر صدوق، تهران، 1367، چاپ اول، ج‏5، ص:183

http://www.askdin.com/showthread.php?t=64191&p=1007645&viewfull=1#post10...