امام هادی (امام دهم«علیه‌السلام») او را خریداری کرد، سپس او را به عنوان همسر فرزندش امام حسن عسکری (امام یازدهم و پدر بزرگوار حضرت حجّت امام زمان (عج) انتخاب...

درخصوص همسر امام حسن عسگری؟

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز

 در جنگ های قدیم، رسم بود وقتی که شهر یا روستایی را فتح میکردند، مردان و زنان لشکر دشمن را اسیر مینمودند و آن ها را به عنوان برده میآوردند، و در بازارها میفروختند.

مادر امام زمان(عج) بانوی بسیار ارجمند و پاک باعفّت یعنی حضرت «نرجس» (نرگس) از دخترانی است که در میان اسیران جنگی، از روم شرقی (حدود ترکیه فعلی) به عراق آورده شد. امام هادی (امام دهم«علیهالسلام») او را خریداری کرد، سپس او را به عنوان همسر فرزندش امام حسن عسکری (امام یازدهم و پدر بزرگوار حضرت حجّت امام زمان (عج) انتخاب نمود، نتیجه ازدواج یک فرزند نورانی یعنی حضرت امام زمان  بود.

مادر امام زمان نامش «ملیکه» (ملیکا) بود. او از طرف پدر، دختر «یشوعا» فرزند امپراطور روم شرقی بود. از طرف مادر، نوة «شمعون» بود. شمعون از یاران مخصوص حضرت عیسی«علیهالسلام» و وصیّ او بود.(1)

ملیکه با اینکه در کاخ میزیست و با خاندان امپراطوری زندگی میکرد، اما چنان پاک و باعفّت بود که گویی نسبتی با این خاندان نداشت، بلکه به مادر و خانوادة مادری خود رفته و زندگیش همچون زندگی شمعون، و عیسی بن مریم از صفا و معنویّت و پاکی خاصّی برخوردار بود. از این رو نمیخواست با خاندان امپراطوری دنیا پرست بیامیزد، بلکه دوست داشت و هدفش این بود که در یک خانواه پاک خداپرست، زندگی کند، خداوند او را در این هدف کمک کرد و او را به طور عجیب به خواسته و هدفش رساند.(2)

نرجس خاتون وقتی به سن رشد رسید، پدرش می‏خواست او را به عقد پسر عمویش در آورد. مجلس جشن آراسته شد، امّا به محض اینکه خواستند مراسم عقد را اجرا کنند، همه چیز به لرزه در آمد. داماد از تخت به زیر افتاد، این ماجرا سه بار تکرار شد، بزرگان و روحانیون مسیحیی این امر را شوم دانستند و مجلس را ترک گفتند. آن شب نرجس افسرده و اندوهگین به خواب رفت، در خواب دید پیامبر اسلام (ص) به نزد عیسی بن مریم (ع) آمده است و می‏فرماید: من این فرزند زاده شما را برای فرزندم خواستگاری می‏کنم، حضرت عیسی (ع) با خوشحالی این پیشنهاد را پذیرفت، ابتدا از نرجس خواستند شهادتین را بر زبان جاری کند و چون او چنین کرد، پیامبر (ص) که همراه فاطمه زهرا (س) در مجلس بودند، در کنار عیسی (ع) و مریم عذرا (س) مراسم عقد نرجس را برای حسن بن علی العسکری (ع) که جوانی نورانی و خوش سیما بود، به جای آوردند، از آن پس گاهی حسن بن علی (ع) در خواب به دیدار وی می‏آمد، سرانجام در خواب به نرجس ابلاغ شد که در جنگی که بین مسلمانان و سپاه روم روی می‏دهد ، اسیر خواهد شد و باید منتظر باشد تا فرستاده امام هادی (ع) برای خرید او مراجعه کند. این ماجرا واقع شد و نرجس که در خواب به دست فاطمه زهرا (س) مسلمان شده و به عقد ازدواج امام عسکری (ع) در آمده بود، در عالم ظاهر نیز به منزل امام هادی (ع) راه یافت . تحت نظر حکیمه خاتون احکام اسلام را فرا گرفت و به عنوان همسر رسمی امام عسکری (ع) در میان خواص شناخته شد.(2) 

 

پی نوشت ها :

1. بحار الانوار، ج51، ص6-10 ( با تلخیص) .

2.  فاطمه مشایخ ، قصص الأنبیاء(قصص قرآن )، انتشارات فرحان، ص 857؛ شیخ عباس قمی، منتهی الآمال ، قم، موسسه انتشارات هجرت ، 1378، چاپ سیزدهم ج ،2 ص745- 750 ؛

ذبیح الله محلاتی، ریاحین الشریعه ، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج3 ، ص26-27.