وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِکُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمً

ترجمه:

و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید; اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها، براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید; در حالى که پاکدامن باشید و از زنا،خوددارى نمایید. و زنانى را که متعه ( ازدواج موقت) مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. خداوند، دانا و حکیم است.

طرح سوال وشبهه:

طبق آیه شریفه فوق وجمله " إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ " (مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید ) گویا این آیه  مجوزی برای مالکیت زنان اسیر ی هست که اتفاقا شوهر دار هم هستند , این آیه چگونه تفسیر میشود؟ وآیا باتعالیم اسلامی سازگار است؟ و چه فرقی با رفتار داعشی ها با زنان اسیر دارد؟؟

آیا این آیه تجاوز به زنان توسط داعش را توجیه نمیکند؟

مفهوم وتفسیر این آیه چیست؟

پاسخ :

و المحصنات من النساء ...........این آیه ، بحث آیه گذشته را در باره زنانى که ازدواج با آنها حرام است دنبال مى‏ کند

 و اضافه مى‏ نماید که:

ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز حرام است.

محصنات جمع محصنة از ماده حصن به معنى قلعه و دژ است و به همین مناسبت به زنان شوهردار و همچنین زنان عفیف و پاکدامنکه از آمیزش جنسى با دیگران خود را حفظ مى‏ کنندو یا در تحت حمایت و سرپرستى مردان قرار دارند گفته مى‏شود.


گاهى به زنان آزاد در مقابل کنیزان نیز گفته شده ، زیرا آزادى آنها در حقیقت به منزله حریمى است که به دور آنها کشیده شده است و دیگرى حق نفوذ در حریم آنان بدون اجازه آنها ندارد 

ولى روشن است که منظور از آن در آیه فوق همان زنان شوهردار است .

این حکم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همین حکم را دارند یعنى ازدواج با آنها ممنوع است.

تنها استثنائى که به این حکم خورده است در مورد زنان غیر مسلمانى است که به اسارت مسلمانان در جنگها درمى ‏آیند

لطفا توجه کنید:

اسلام اسارت آنها را بمنزله طلاق از شوهران سابق تلقى کرده ، و اجازه مى‏دهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج کنند

و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود ( الا ما ملکت ایمانکم).ولى این استثناء ، به اصطلاح ، استثناى منقطع است ، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى‏ گیرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد ،درست همانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش ( در صورت ادامه کفر ) قطع مى‏ گردد ،و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت .

از اینجا روشن مى‏شود که اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است که مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند ، و به همین جهت ،  "عده " براى آنها مقرر ساخته و در دوران "عده " از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است.

فلسفه این حکم در حقیقت این است که این گونه زنان یا باید:

۱- به محیط کفر بازگشت داده شوند 

۲- و یا بدون شوهر همچنان در میان مسلمانان بمانند

۳- و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج دیگرى نمایند 

صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام

و صورت دوم ظالمانه است

 بنا بر این تنها راه همان راه سوم است.

منبع : تفسیر نمونه جلد ۳  صفحه ۳۳۳ و۳۳۴

 

اما سخن وپاسخی از " طوبای معرفت"

۱- چنانچه در آیه ذکر شده یک طرف جنگ مسلمانان هستند یک طرف جنگ دشمنان مسلمانان 

۲- بنا بر همین شاخص مهم باید بدانیم که :

الف : داعش اساسا مسلمان نیست و هیج نسبتی با مسلمانان وآئین مسلمانی نداردو فقط نام مسلمانی را برخود دارد!!

ب: جهاد براساس حکم پیامبر و یا امام  معصوم و در زمان غیبت با اذن وحکم نائب امام صورت میگیرد که بدین ترتیب اولا اصل جنایات داعش عنوان جهاد را در بر نمیگیرد  ثانیا  نه اذن واجازه ای دارند که به ملتها حمله کنند  و ثالثا نه مسلمانانی هستند که به بلاد کفر حمله کرده باشند!!!

۳-بنا به نقل فوق اکثر حمله  داعشی ها وجنایات آنها خصوصا در مورد زنان در کشورهای مسلمان رخ داده لذا نه داعش مسلمان است  که مشمول آیه فوق وحکم قرآنی مذکور پیرامون زنان اسیر شود نه کشورهای مورد تهاجم ومردمان آن کافر بوده اند یا به اسلام ومسلمین حمله ای کرده اند

۴- نکته مهم دیگر اینکه تهاجم داعش به سایر کشور ها ی غیر مسلمان نیز مصداق کشور یا ملت کافر نیست چرا که کشورهای دیگر نیز پیرو شریعت و ادیان آسمانی دیگر هستند

یادمان باشد که آیه در خصوص " مسلمانان " و " دشمنان مسلمانان" می باشد و داعش پیرو هیچ مذهب و دینی نیست