احکام دینی ، چرا خود ارضایی گناه بوده و از نوع کبیره می باشند ، دلایلی که اثبات می کنند خود ارضایی گناه بوده و از نوع کبیره می باشند را لطفا بیان فرمایید؟

پاسخ:

مسأله استمناء (Masturbation) بر اساس نظر فقهاء شیعه و سنی حرام است.(۱) بسیاری آن را از گناهان کبیره برشمرده اند و برای گفته خود به روایات قرآن شریف و روایات متعددی، تمسک جسته اند. بر اساس نظر فقها مجازات فرد مبتلا، تعزیر بر اساس نظر حاکم شرع است. در استمناء فرد با خود کاری می کند که منی از او بیرون می آید. این عمل در ایام روزه جزء مفطرات روزه به حساب می آید و در صورت عمدی بودن کفارۀ جمع بر فرد روزه دار واجب می شود. چون روزۀ خود را با کار حرامی باطل کرده است. پس از خروج منی فرد جنب می شود و برای نماز خواندن غسل برایش واجب می شود.

ادله حرمت۱. آیات: آیه ۵ مؤمنون، این عمل را از شأن متجاوزان از حدود الهی برشمرده است.

۲. روایات: روایات متعددی بر حرمت این عمل و کبیره بودن این گناه تأکید دارند.

الف) از امام صادق ـ علیه السلام ـ دربارۀ استمناء سؤال شد. ایشان فرمودند: «گناه بزرگی است که خداوند در کتابش آن را نهی و حرام کرده و انجام دهندۀ آن مثل کسی است که با خود ازدواج کرده و اگر من متوجه فردی شوم که مرتکب این عمل می شود با او هم غذا نمی شوم.» پرسشگر پرسید: ای پسر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از قرآن درباره این عمل برایم بگو. حضرت فرمود: «فمن ابتغی وراء ذلک فالئک هم العادون، کسی که غیر از این دو روش (آمیزش با همسران و کنیزان) داشته باشد تجاوزگر است.» بنابراین، این عمل تجاوز از حدود الهی است.(۲)

مرحوم شیخ حر عاملی می گوید: در واقع امام می گوید برخی از گناهان از گناهان دیگر سبک تر است اما همه گناهان در نزد خداوند بزرگترند، چون آنها نافرمانی خدایند و خدا انتظار نافرمانی و سرکشی از بندگان خود ندارد و خداوند به طور جدی ما را از آن نهی کرده است. چون که نافرمانی کار شیطان است و خداوند فرموده از شیطان پیروی نکنید چرا که شیطان دشمن شماست پس شما نیز دشمن او باشید او یارانش را فرا می خواند تا اهل آتش شوند.(۳)

ب) زراره از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل می کند که مردی را نزد حضرت علی ـ علیه السلام ـ آوردند که با آلت خود دست درازی کرده بود تا جنب شده بود، حضرت چنان بر پشت دست او زد تا دست او قرمز شد، بعد فرمود از بیت المال خرج ازدواجش را بدهید.(۴)

ج) ابو بصیر می گوید از امام صادق ـ علیه السلام ـ شنیدم کسی که با دست خود نکاح کند (استمناء) ملعون است و خداوند در قیامت با آنها هم کلام نمی شود و به آنها نظر رحمت و لطف نمی کند و آنها را از گناه پاک نمی کند و برای آنها عذاب دردناکی در نظر گرفته شده است.(۵)

د) مرحوم صاحب جواهر در آخر کتاب حدود جواهر می نویسد: هر کس با دستش یا عضو دیگرش استمنا کند، جایز است تعزیر شود چون کار حرام بلکه کبیره ای را مرتکب شده است.(۶)

۳. اجماع فقها: برخی از فقها مثل شیخ طوسی، حرمت استمناء را اجماعی دانسته اند.

۴. عقل: چون استمناء سبب ضررهای زیاد عقلی، اجتماعی، معنوی، روان شناختی می شود عقلا حرام است.

معمولا علماء، کبیره بودن را از یکی از چهار راه ثابت می کنند:

۱. در نص معتبر به کبیره بودن آن تصریح شده باشد.

۲. در قرآن یا روایات معتبر وعده صریح یا ضمنی آتش و عذاب به آنها داده شده است.

۳. در کتاب یا سنت به آن تصریح شده باشد، به این که از یکی از گناهان کبیره که کبیره بودنش به یکی از دو راه بالا ثابت شده باشد.

۴. آن گناه نزد متدینین بزرگ باشد.(۷)

پاورقی:

۱. الجزیری عبدالرحمن ، الفقه علی المذاهب الاربعه، مذهب اهل بیت الغروی، السید محمد ،بیروت، دارالثقلین، ج ۵، چاپ اول، ۱۴۱۹ق، ص ۲۲۲.

۲. مجلسی، محمدباقر بحار الأنوار (چ بیروت)، ج۷۶، ص ۹۵.

۳. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، کتاب حدود، احیاء التراث العربی، بیروت، ج ۱۸، ص ۵۷۴.

۴. همان، ج ۱۸، ص ۵۷۴.

۵. تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله، ص ۵۷۳، شرح آیت الله حاج شیخ محمد الفاضل، ج ۶.

۶. المبسوط، ج ۸، ص ۲۴۳.

۷. رک. شهید دستغیب،گناهان کبیره، ص ۲۶۹.

منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات