الف لام را، (قرآن) کتابى است که آیات آن استوار گشته، آنگاه از جانب حکیمى آگاه، شرح و تفصیل داده شده است. که جز خداوند یکتا را نپرستید، همانا از طرف او براى شما هشدار دهنده و بشارت دهنده هستم.
نکته ها
قرآن از همین حروف
الفبا تشکیل شده که همواره در اختیار همه هست، امّا خداوند از همین حروف
ساده، کتابى ساخته که کسى نمىتواند مشابه آن را بیاورد. چنانکه انسان از
خاک، آجر و سفال مىسازد، ولى خداوند ازهمین خاک، هزاران نوع گل، گیاه،
میوه، حیوان و انسان خلق مىکند. آرى، همان گونه که قدرت خداوند را در نظام
تکوین مىبینیم، قدرت او را در کتاب تشریع نیز مشاهده مىکنیم. قرآن
کتابى است هم محکم و هم مفصّل، نه تناقض دارد و نه تهافت، هم فصیح است و هم
بلیغ، محتوایش در فصلها و سورههاى مختلف، جداى از یکدیگر امّا به دنبال
هم و پیوسته آمده است. قرآن، کتابى است محکم که یک روح دارد و آن روحِ توحید است و تمام داستانها و مواعظ و احکام و آیات قرآن، تفصیل همان روح توحید است. قرآن
کتابى است محکم، نه تغییر و تحریف یافته و نه قابل شکّ و تردید است. بناى
آن بر حدس و فرض نیست، بلکه همهى مطالبش محکم و استوار است.
پیام ها
1- قرآن کتاب بس مهم است. («کتابٌ» نکره وتنوین دارد که رمز عظمت است) 2- الفاظ و محتواى قرآن، نشانهى عظمت آن است. «آیة» 3-
بنیان قرآن، محکم واستوار است وهیچ چیزى نمىتواند سبب تزلزل آن شود، بلکه
با پیشرفت علم، اسرار این کتاب بیشتر کشف مىشود. «احکمت آیاته» 4-
قانون و کتاب، هم باید محکم باشد و هم روشن و واضح. «احکمت ... ثمّ فصّلت»
(قوانین غیر الهى، یا محکم نیست، یا روشن نیست و یا قانونگذار طبق حکمت و
مصلحت و آگاهى، قانون را وضع نکرده است) 5 - قرآن، هم استدلالى و تزلزل ناپذیر است و هم جامع تمام ابعاد زندگى دنیوى و اخروى مىباشد. «احکمت ... ثمّ فصّلت» 6-
کلیّات قرآن یکجا بر قلب پیامبرصلى الله علیه وآله نازل شده، آنگاه در
مدّت بیست و سه سال تفصیل داده شده است. «احکمت ... ثمّ فصّلت» 7- چون خداوند حکیم است، کتابش محکم است و چون خبیر است، تمام نیازها را تفصیل داده است. «احکمت ... ثمّ فصّلت من لدن حکیم خبیر» 8 - دعوت به یکتاپرستى، سرلوحهى پیام همهى انبیاست. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه» 9- فلسفهى نزول کتب آسمانى، توحید و پاکسازى جامعه از شرک است. «کتابٌ احکمت آیاته ... الاّ تعبدوا الاّ اللَّه» 10- دعوت به یکتاپرستى و هشدار و بشارت، نمونهى سخن استوار خداوند است. «احکمت آیاته... الاّ تعبدوا الاّ اللَّه» 11- پیامبر صلى الله علیه وآله از جانب خدا، امّا براى سعادت مردم آمده است. «انّنى لکم منه» 12- شیوهى تبلیغ پیامبران، هشدار و بشارت است. «نذیرٌ و بشیر»
توضیحات
این سوره در
سالهاى آخر حضور پیامبرصلى الله علیه وآله در مکّه نازل شده است، سالهایى
که به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه مسلمانان در شرایط بسیار سختى
بسر مىبردند. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: سورهى هود مرا
پیر کرد.(5) زیرا آیهى استقامت در این سوره نازل شده است: «فاستقم کما
امرت و من تاب معک»(6) همان گونه که به تو دستور داده شده پایدارى و صبر کن
و یاران تو نیز باید پایدارى کنند. امّا بىصبرى یاران پیامبر صلى الله
علیه وآله آن حضرت را زجر مىداد. محتواى این سوره که یکصدوبیستوسه آیه
دارد، تاریخ پیامبران و به خصوص حضرت نوحعلیه السلام و توجّه به مسائل
اعتقادى است. از دقّت در تاریخ انبیا استفاده مىشود که حرکت انبیا یک
جریان مستمر تاریخى است، نه یک حادثهى زودگذر. تاریخ پیامبران و اقوام
آنان قانونمند است و مطالعهى آن رمز سقوط یا عزّت ملّتها را روشن
مىسازد و نشان مىدهد که دین از جامعه جدا نیست و سرنوشت جامعه بستگى تمام
به دین و آئین مردم آن جامعه دارد. در این سوره پنج مرتبه نام حضرت هود علیه السلام آمده است که برابر با تکرار این نام در باقى قرآن است.5) تفسیر نمونه ؛ بحار، ج92، ص 198. 6) هود، 112.