سوره 11.‏ هود آیه 4, 5

آیه

إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ وَهُوَ عَلَى‏ کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ
أَلَا إِنَّهُمْ یَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِیَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلَا حِینَ یَسْتَغْشُونَ ثِیابَهُمْ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

ترجمه

بازگشت شما به سوى خداست و او بر هر چیزى تواناست.
بدانید که مخالفان براى آنکه خود را از پیامبر پنهان دارند، سر و سینه‏هاى خود را به هم نزدیک مى‏کنند و لباس‏هاى خویش را بر سر مى‏کشند (تا شناخته نشوند، غافل از آنکه) خداوند تمام کارهاى سرّى و آشکار آنان را مى‏داند. همانا او به اسرار درون سینه‏ها آگاه است.

نکته ها

«یَثنُون»، به معناى نزدیک قراردادن و خم کردن دو چیز است؛ («اثنان» یعنى دوتا) و به کینه در دل گرفتن نیز گفته مى‏شود. بنابراین جمله «یثنون صدورهم» یا به معناى آن است که کفّار سینه‏هاى خود را براى حرف‏هاى محرمانه و توطئه علیه انبیا به هم نزدیک مى‏کنند و یا به معناى آن است که آنها کینه‏ى انبیا را در دل دارند.
در آیه‏ى 7 سوره‏ى نوح مى‏خوانیم: «جعلوا اصابعهم فى اذانهم و استغشوا ثیابهم» یعنى کفّار انگشتان خود را در گوش‏هایشان مى‏گذارند و لباسشان را بر سر مى‏کشند تا نداى انبیا را نشنوند.
مهم‏ترین اشکال منکرین معاد دو چیز است:
الف: چه قدرتى مى‏تواند مردگان را زنده کند، که آیه‏ى 4 مى‏فرماید: «هو على کل شیىٍ قدیر» خداوند بر هر کارى قادر است.
ب: چگونه ذرّات پخش شده یکجا جمع مى‏شوند، که آیه‏ى 5 مى‏فرماید:« انه علیم بذات الصدور»

پیام ها

1- بازگشت ما تنها به سوى خداست، نه دیگران. «الى اللّه مرجعکم»
2- در آیات قبل توحید و نبوّت مطرح بود، این آیه اصل معاد را مطرح مى‏کند. «الى اللّه مرجعکم»
3- بر فرض اهداف شوم خود را از پیامبر مخفى بدارید، خداوند که عالم به اسرار سینه‏هاست. «یَثنون صدورهم لیستخفوا منه... انّه علیم بذات الصدور»