کسانى که
زندگانى دنیا و زیبایىهاى آن را بخواهند، ما در همین دنیا (نتیجهى)
اعمالشان را بطور کامل مىدهیم، و در آن هیچ کم و کاستى نخواهد بود.
نکته ها
سؤال: این آیه
مىفرماید: ما به دنیاطلبان بدون کم و کاست و به طور کامل نتیجهى اعمالشان
را در دنیا خواهیم داد، امّا در موارد دیگرى مىفرماید: «من کان یرید
العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید»(27) به هر کس و به هر مقدار که
بخواهیم عطا مىکنیم. جمع میان این آیات چگونه است؟ پاسخ: دراین آیه
مىفرماید: نتیجهى کارشان را مىدهیم، «اعمالهم» ولى در آن آیه مسئلهى
کار مطرح نیست، بلکه آرزو مطرح است که خداوند مىفرماید: بعضى به گوشهاى
از آرزوهاى خود مىرسند. کسانى که ایمان به معاد ندارند و یا براى
خداوند کار نمىکنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات
و اکتشافات خود در همین دنیا به نام و نانى مىرسند. کسى مىتواند به
پاداش اخروى انتظار داشته باشد که به آن ایمان داشته باشد و الاّ کسى که نه
خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟ انسان اگر
به جاى آخرت، دنیا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را
دنبال کند، نتیجهى عملش نیز محدود به همین دنیاى فانى خواهد بود.27) اسراء، 18.
پیام ها
1- انگیزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من کان یرید الحیاة الدنیا» 2- انسان اختیار دارد و مىتواند آن گونه که مىخواهد اراده کند. «من کان یرید» 3- خداوند عادل است، حتّى کسانى که براى او کار نکنند، پاداش آنها را بدون کم و کاست در دنیا مىدهد. «نوفّ الیهم ... لایبخسون» 4- دلیل نپذیرفتن حقّ، دنیاطلبى است. «فان لم یستجیبوا... من کان یرید الحیاةالدنیا»