و کیست
ستمکارتر از آنکه بر خداوند دروغ مىبندد؟ آنان (در قیامت) بر پروردگارشان
عرضه مىشوند و شاهدان (آن روز انبیا و فرشتگان) خواهند گفت: اینها همان
کسانى هستند که بر پروردگارشان دروغ بستند. بدانید، لعنت خدا بر ستمگران
باد.
نکته ها
دادگاه قیامت، گواهان بسیار دارد: الف: خداوند، که شاهد بر همهى اعمال ماست. «انّ اللّه على کل شیىٍ شهید»(32) ب:
پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله. «فکیف اذا جئنا من کل امّةٍ بشهید و جئنا
بک على هولاء شهیداً»(33) چگونه است حال آنها در آن روز که براى هر امّتى
گواهى بیاوریم و تو را گواه بر آنها قرار دهیم. ج: امامان معصومعلیهم
السلام. «و کذلک جعلناکم امّةً وسطاً لتکونوا شهداء على الناس»(34) ما شما
را امّت میانه قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید. طبق روایات مراد از امّت،
امامان معصومند، زیرا سایر افراد امّت، از علم و عصمت لازم براى گواهى در
آن روز برخوردار نیستند. د: فرشتگان. «و جاءت کل نفس معها سائقٌ و
شهید»(35) در قیامت همراه هر انسانى دو فرشته مىآید، یکى او را سوق مىدهد
و یکى شاهد بر اوست. ه : زمین. «یومئذ تحدّث اخبارها»(36) در قیامت زمین اخبار خود را بازگو مىکند و: وجدان. «اقرء کتابک کفى بنفسک الیوم علیک حسیباً»(37) نامهى عملت را بخوان و خود قضاوت کن که با تو چه برخورد شود. ز: اعضاى بدن. «یوم تشهد علیهم السنتهم و ایدیهم و ارجلهم»(38) روز قیامت زبان و دست و پا به سخن آمده و علیه انسان گواهى مىدهند. ح:
زمان. امام سجّادعلیه السلام در دعاى ششم صحیفه مىفرماید: «هذا یومٌ
حادثٌ جدید و هو علینا شاهدٌ عتید» امروز روز جدیدى است که در قیامت گواه
اعمالى است که در آن انجام مىدهیم. ط: عمل. «وجدوا ما عملوا حاضراً»(39) در قیامت اعمال انسان تجسّم یافته و در برابر او نمودار مىشوند. سؤال: قرآن در مورد گناهان بسیارى کلمهى «اَظلَم» را بکار برده است، در حالى که بزرگترین ظلمها باید یکى باشد، نه چند تا؟ پاسخ:
گرچه این تعبیر در پانزده مورد بکار رفته است، امّا همهى آنها مربوط به
انحرافات فکرى اعم از شرک، افترا، کتمان حقّ و جلوگیرى از راه و یاد خداست.
بنابراین بزرگترین ظلمها، ظلم فکرى و فرهنگى و اعتقادى است. قرآن در
این آیه و چند آیهى بعد، سیما و سرنوشتِ شخص افترازننده بر خداوند را چنین
بیان مىکند: ظالمترین افراد است، از الطاف الهى محروم است، به قیامت
ایمان ندارد، حقائق را تحریف مىکند، راه خدا را مىبندد، نه در دنیا قدرت
فرار از سلطهى الهى را دارد و نه در قیامت یاورى، عذابش چند برابر، عمرش
بر باد رفته، کوششهایش تباه گشته و نفس و جان باخته است.32) حج، 17. 33) نساء، 41. 34) بقره، 143. 35) ق، 21. 36) زلزال، 4. 37) اسراء، 14. 38) نور، 24. 39) کهف، 48.
پیام ها
1- افترا بر
خداوند، بزرگترین ظلمهاست. نویسندگان و گویندگان مذهبى، مراقب گفتار و
نوشتار خود باشند. «و من اظلم ممن افترى على اللّه» 2- بزرگى و زشتى ظلم، بستگى به متعلّق آن دارد. «اظلم ممّن افترى على اللّه» 3- در قیامت پردهها کنار مىرود و امرى پنهان نمىماند.«یعرضون على ربّهم» 4- در قیامت گواهان بسیارى شهادت خواهند داد، پس مراقب کار خود باشیم. «و یقول الاشهاد»