(نوح ادامه داد
که) اى قوم من! از شما در برابر این دعوت، اجرتى درخواست نمىکنم، پاداش
من تنها بر خداست و من کسانى را که ایمان آوردهاند (به خاطر خواست نابجاى
شما) طرد نمىکنم، (چرا که) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد (و از
من شکایت خواهند نمود)، ولى من شما را قوم جاهلى مىبینم.
پیام ها
1- بىتوقّعى پیامبران، یکى از نشانههاى حقّانیّت آنهاست. «لااسئلکم علیه مالاً» 2-
رمز موفّقیّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بىاعتنایى به سرمایهداران
است. «لااسئلکم علیه مالاً» البتّه مبلّغان دینى نزد خداوند، اجر بزرگى
دارند. «ان اجرى الا على اللّه» 3- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف مىرفتند، نه فقرا. «لااسئلکم علیه مالاً» 4-
اشراف براى ایمان آوردن خود شرط مىکردند که فقرا رانده شوند، ولى انبیا
قاطعانه با این درخواست مخالفت مىکردند. «ما أنا بطارد...» (جمله اسمیّه و
حرف (باء) نشانهى قاطعیّت است) 5 - کسى که هدفش از تبلیغ، مال و مقام نیست، فقیر و غنى در نزد او یکسان است. «ما انا بطارد الذین امنوا» 6- به توقّع مستکبران اعتنا نکنیم. «ما انا بطارد الذین امنوا» 7-
کفّار مؤمنان را اراذل مىشمردند، امّا پیامبرصلى الله علیه وآله
مىفرمود: من آنها را با شما عوض نمىکنم. «ما انا بطارد الذین امنوا» 8 - حکومتِ حقّ نباید به خاطر جلب رضایت مرفّهین، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما انا بطارد الذین امنوا» 9- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما انا بطارد الذین امنوا» 10- یاد قیامت، به موضعگیرىهاى دنیوى جهت صحیح مىدهد. «ملاقواربّهم» 11- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانهى بىخردى است. «قومتجهلون» 12-
قرآن کسانى که مؤمنان را اراذل مىشمرند، جاهل و نادان معرّفى مىکند.
«قوم تجهلون» (نه اشرافىگرى نشانهى فهم است و نه فقر نشانهى جهل) 13-
یکى از درجات عرفان، ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام
بىخبرند. «الّذین آمنوا انّهم ملاقوا ربّهم ولکنّى اراکم قوماً تجهلون»