متن شبهه یا سوال:
«شیعیان یکی از معجزات الله را ((تولد علی در کعبه)) میدانند! و به آن تا سرحد عرق ملی افتخار میکنند!
اما آیا این متعصبان خشک مغز فقط برای چند لحظه واقعا روی آن فکر کرده اند!؟
که چگونه سنگ های کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد در کعبه علی را به دنیا آورد!؟
اما بحث اصلی؛
تاریخ تولد محمد: روز جمعه ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل و مقارن با سال ۵۶۷ میلادی است.
تاریخ تولد علی: روز جمعه ۱۳ رجب در سال عام الفیل و در حدود سال ۵۹۹ میلادی ۳۰ سال بعد از تولد محمد
یعنی اختلاف سنی محمد و علی ۳۰ سال بود و علی دقیقا زمانی که محمد در ۴۰ سالگی ادعای رسالت کرد ۱۰ ساله بود.
و این بدان معناست که علی ۱۰ سال قبل از اسلام متولد شده بود.
حال سوال اساسی اینجاست که مگر کعبه قبل از رسالت محمد پر از بت و شرک و کفر و فسق و فجور نبوده!؟ مگر کعبه محل مهم و معروف بت پرستی اعراب نبوده است!
پس فاطمه بنت اسد مادر شیر خدا چرا باید اینقدر کعبه پر از بت و کفر و شرک برایش مقدس و عزیز باشد که که به هنگام زایمان وارد کعبه میشود آن هم به لطف الله ، و علی را در میان بت های معروف عرب و در کنار لات و عزی و منات و هبل و ۳۶۰ بت دیگر به دنیا میآورد!؟
آیا ابوطالب و فاطمه بنت اسد بت پرست بوده اند و یا این که این واقعه مضحک دروغ است !؟»
1. وقتی نگارنده شبهه مینویسد «چگونه سنگ های کعبه شکافته شد» باید گفت در معنا و مفهوم معجزه دچار مشکل است، معجزه یعنی عملی خارق العاده که از توان انسان ها خارج است؛ اگر قرار بود یک عمل عادی باشد دیگر معجزه نبود.
2. ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه از مسلمات تاریخ است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اعتراف دارند.
حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت: روایات متواتری وارد شده که فاطمه
بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب – کرم الله وجهه – را در داخل کعبه به
دنیا آورده است. (المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550)
3. خانه کعبه مقدسترین مکان روی زمین و عبادتگاهی است که ابتدا آدم(ع) آن را ساخت. تاریخ و منابع اسلامى به ما مىگوید که خانه کعبه به دست آدم(ع) ساخته شده است و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل(ع) تجدید بنا شد، پس در دوران های مختلف این مکان مقدس بوده و وجود مقطعی بتها در خانه کعبه نمیتوانست قداست و معنویت اصیل آن را از بین ببرد.
بعنوان نمونه؛
– رسول خدا(ص) پیش از بعثت و پس از آن همواره بدون توجه به بتها، کعبه را طواف و کنار این خانه مقدس عبادت میکردند.
– مکه در سال هشتم هجری فتح شد و تا این هنگام در خانه کعبه بت هم وجود داشت؛ درحالی که کعبه از سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان بود.
– پس کعبه مقدس بوده و بت خانه تلقی نمیشده است.
1. جواب نگارنده (متن شبهه) که در ابتدای متن بیان نموده «معجزه» و در انتهای همان بخش اول ذکر کرده «چگونه سنگ های کعبه شکافته شد» باید گفت معنا و مفهوم معجزه (عمل اعجازی) همین است، یعنی عملی خارق العاده که از توان انسان ها خارج است؛ اگر قرار بود یک عمل عادی باشد دیگر معجزه نبود. (پس نگارنده متن در معنا و مفهوم معجزه دچار مشکل است)
2. همچنین در ابتدای متن بیان شده «شیعیان» حال آنکه ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه از مسلمات تاریخ است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اعتراف دارند، به طوریکه بزرگان اهل سنّت و شیعه، متفقا تولد حضرت علی(ع) در کعبه را بزرگداشت و اکرامی نسبت به مقام شامخ و با عظمت ایشان از جانب خدای متعال دانسته اند، و اما اینکه بخواهیم با مطالب به ظاهر روشنفکرانه ولی در حقیقت پوچ و باطل این واقعه تاریخی را انکار کنیم راه بجایی نخواهیم برد.
– حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت
پیرامون ولادت حضرت امیر سلام الله علیه با ادعای تواتر چنین مینویسد:
«فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب
کرم الله وجهه فی جوف الکعبة؛ روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد ،
امیرمؤمنان علی بن ابی طالب – کرم الله وجهه – را در داخل کعبه به دنیا
آورده است.»
(المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص550)
– برهان الدین حلبی(حلبی شافعی) از دیگر
عالمان سنی مذهب نیز پیرامون ولادت حضرت علی سلام الله علیه در کعبه چنین
مینویسد: «وفی السنة الثلاثین من مولده صلی الله علیه وسلم ولد علی بن أبی
طالب کرم الله وجهه فی الکعبة؛ و در سال سی ام از ولادت پیامبر اکرم صلی
الله علیه و آله علی بن أبی طالب کرم الله وجه در کعبه به دنیا آمد.»
«السیرة الحلبیة، ج3، ص485»
– صالح بن عبد الله الغامدی از علمای
معاصر سلفی نیز پیرامون امیرالمؤمنین سلام الله علیه و ولادت ایشان چنین
مینویسد: «أمه فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. ولدته فی جوف الکعبة
وهی أول هاشمیة ولدت لهاشمی؛ مادرش فاطمه دختر اسد فرزند هاشم فرزند عبد
مناف است. او [امیرالمؤمنین سلام الله علیه] را داخل کعبه به دنیا آورد و
ایشان اول زنی از بنی هاشم بود که یک هاشمی را به دنیا آورد.»
(الاکتفاء فی اخبار الخلفاء، ج 1 ص 480)
– شیخ مفید از علمای بزرگ شیعه مینویسد:
«ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام
الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالى سواه إکراما من
الله تعالى له بذلک وإجلالا لمحله فی التعظیم؛ حضرت امیر المؤمنین علی بن
ابى طالب علیه السّلام در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سى سال از عام
الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وى و نه بعد از آن،
کسى در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای
امام علی علیه السلام است.»
(الشیخ المفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد ، ج 1 ، ص 5)
– شیخ طوسی رحمه الله نیز مینویسد:
«وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ
عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة؛ در
روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سى سال پس از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه
به دنیا آمد.»
(الطوسی، تهذیب الأحکام، ج 6 ص 19.)
3. خانه کعبه مقدس ترین مکان روی زمین و عبادتگاهی است که ابتدا آدم ـ علیه السلام ـ آن را ساخت. تاریخ و منابع اسلامى به ما مىگوید که خانه کعبه به دست آدم(ع) ساخته شده است و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل(ع) تجدید بنا شد، پس در دوران های مختلف این مکان مقدس بوده و وجود مقطعی بتها در خانه کعبه نمیتوانست قداست و معنویت اصیل آن را از بین ببرد.
بعنوان نمونه؛
– پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیش از فرود آمدن وحی در غار
حراء به پرستش خدا می پرداخت، خانه خدا را طواف میکرد و حج عمره می گذارد.
(مقدسی، البدء و التاریخ، ترجمه شفیعی کدکنی، ج2، ص751.)
و در این زمان در خانه کعبه و درمسجد الحرام بت هایی وجود داشت اما پیامبر
اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بدون توجه به بت ها و تنها به خاطر
قداست و عظمت خانه کعبه در آنجا به عبادت میپرداخت.
در روایتی از زید بن حارثه نقل شده است: «وقتی پیامبر اکرم ـ صلی الله
علیه و آله و سلم ـ طواف می کرد من با او طواف می کردم چون از کنار بت اساف
یا نائله گذشتیم من به آن بت دست کشیدم، پیامبر فرمود: به این دست مکش.»
(بیهقی، دلائل النبوه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ج1، ص201.)
– همچنین مکه در سال هشتم هجری فتح شد و تا این هنگام در خانه کعبه بت هم وجود داشت؛ درحالی که کعبه از سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان بود. اگر این تقدس وجود نداشت چگونه میتوانست یک بت خانه قبله گاه مسلمانان قرار گیرد؟
– پس کعبه مقدس بوده و بت خانه تلقی نمیشده است.