حکم کاشت ناخن ، کاشت ناخن
این روزها در دنیای مد کاشتن ناخن و اکسنشن مژه در بین خانم ها بسیار رواج پیدا کرده که در ادامه احکام مراجع تقلید را در این خصوص میخوانید.

حکم کاشت ناخن در اسلام

در ادامه احکام و استفتائات مراجع عظام تقلید را درباره کاشت مژه و ناخن ملاحظه می نمایید.کاشت ناخن

کاشت ناخن

انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راه های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند. زمانی برای تزئین ناخن از لاک های رنگی استفاده می شد، بعد ناخن های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین های ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای ثابت آرایشگاه های زنانه هستند.

 احکام کاشت ناخن

کاشت ناخن و مژه مصنوعی

 
ویژگی خاص تکنیک های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی روند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست و ناخن های کاشت شده هم با لاک پاک کن و استون برداشته نمی شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن ها صبر کرد. بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد می کند که نیاز به استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد.
 
در این گزارش حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه را از دیدگاه مراجع عظام تقلید برای شما گردآوری کرده ایم:
 
آیت الله خامنه ای:
اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟
در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
 
آیت الله مکارم شیرازی:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
 
آیت الله سبحانی:
نمی دانستم که کاشت ناخن مصنوعی مانعی برای وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتی امکان پذیر نیست وظیفه ام نسبت به نماز چیست؟
به همان حالت وضو بگیرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.
 
آیت الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
 
آیت الله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
 
آیت الله سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
 
آیت الله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. 
 
در پایان باید گفت که از مؤمنان انتظار می رود خواسته های خود را در چهارچوب احکام الهی قرار بدهند و علاوه بر زیبایی جسم، به تعالی جمال و کمال باطنی و درونی خود نیز توجه کنند.